zaterdag 7 maart 2015

Aanpassing knippermast.

Andere lampjes.


De knippermast op de Strada is voorzien van andere lampjes, er was geen ander alternatief.
Al een tijd geleden stopten de knipperlichtjes ermee, en na uitvoerig storingzoeken en testen was de eenvoudige conclusie dat de lampjes kapot waren.
Erg  lang zijn ze niet meegegaan, wel wat teleurstellend, ze waren dan wel niet duur, maar toch.......

Het rijden met een vlaggenmast met lichtjes vond zijn oorsprong in het constante gezeur over al dan niet zichtbaar zijn, om daar verlost van te zijn is er een soort vlag geplaatst, en dat is doorgegroeid naar een mast met knipperlichten. In dat zichtbaar willen zijn ben ik niet alleen, onder andere Jan en Wim rijden ook met opvallende hoger geplaatste verlichting.

De mastgeschiedenis begon in mei 2013:

Mast met witte en rode reflector.
En werd opgewaardeerd met een reflecterend lint:


En in juli 2013 kwamen er knipperende lampjes bij:






Dat droeg bij aan de zichtbaarheid, zeker in het donker. Nadeel van deze lampjes was dat de bevestiging met de rubber elastieken niet echt super was, daarom werd dit later vervangen door de Topeak Headlux, die wel stevig te bevestigen was.





Voldeed prima aan het doel, maar had ook een nadeel, voeding met knoopcellen, dus afnemende capaciteit van de verlichting, daarbij is het ook niet handig dat je steeds uit de fiets moest als je vergat het lampje in te schakelen bij wegrijden. En dat gebeurde nog al eens.......

Daarom besloten tot montage van een systeem met oranje knipperlichten, mini-LED's op oplaadbare batterijvoeding vanuit de fiets, en met een aan/uit schakelaar in de fiets.

Dat was deze:





Werkte prima, maar onlangs wilde het niet meer. Omdat ik van verschillende kanten te horen had gekregen dat de zichtbaarheid prima was nu, wil ik wel met iets dergelijks blijven rijden.
Als noodvoorziening is de Topeak er terug op gegaan, als overbrugging tot er een andere set lampjes klaar was op mast 2.

Na het publiceren van de post over de oranje knipperlichten was er wat discussie over het al dan niet toegestaan zijn van voeren van  oranje knipperlichten in het verkeer. Quezzzt spitte dat uit, en kwam tot de conclusie dat enkel  speciale voertuigen daar ontheffing voor krijgen, en velomobielen horen daar niet bij........
Zolang de lampjes werkten ging ik ervan uit dat het wel gedoogd zou worden, nu zijn ze stuk dus kan ik net zo goed de regels volgen. Er moesten dus een witte en een rode in plaats van de oranje komen.
Die vond ik  hier , en toen ik ze binnen had werd er eerst op de werkbank een testcircuit op gezet om te zien of het werkte.


Na die test was het monteren op de mast, met behulp van een stukje hout en wat tie-raps, de bekabeling terug in de fiets leggen, in de ondertussen aangelegde buis, alles aansluiten en nogmaals testen.







Mooi is dat ook weer opgelost, eens zien hoe lang deze het uithouden.
De lampjes wegen 40 gram, dus dat is nou niet zo'n grote belasting op de mast, heen en weer zwaaien doet het ding natuurlijk, maar het blijft binnen de perken.


Gefietst is er ook nog......


Verder wat wisselde weersomstandigheden, redelijke dagen worden afgewisseld met regendagen. Op de mooie dagen wat langere ritten gemaakt, op de regendagen wat kortere.
Op dagen zoals afgelopen woensdag en vrijdag is hier fietsen echt puur genieten, open rijden achter het XL-scherm, de temperatuur op een prettige +6, en dan ook nog een zonnetje erbij!
En voor een gewone jongen uit de vlakke Zeeuws Vlaamse polders blijft het toch nog steeds exotisch om te fietsen op zeeniveau, naast een kristalhelder fjord waar je 3 tot 4 meter onder water kan kijken en de zeesterren en zee-egels tussen het wier ziet liggen. En aan de andere kant met sneeuw bedekte bergtoppen die tot 1400 meter hoog de lucht in steken, met overal kristalhelder smeltwater dat van de hellingen afloopt........

Een paar foto's van onderweg:

Woensdag onderweg richting Odda.

Vrijdag, het lawinegebied bij Velure.

Rechtsonder de ingang van de tunnel, zeer nodig hier!

Het voet/fietspad gaat buitenom.......





Tot zover deze post,

Groeten, Adri.

16 opmerkingen:

  1. Ik heb de afgelopen winter trouwens niet met het zwaai-/knipperlicht gereden. Ik rijd nu 9 van de 10 keer de langere route naar mijn werk en die gaat meer door het buitengebied. Achteropkomend verkeer ziet mij prima en van opzij en van voren heb ik al behoorlijk extreme verlichting.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik weet natuurlijk ook niet alles.........een langere alternatieve route, mooi dat je kan kiezen!
      Mijn keuze is beperkt tot dezelfde weg, en aangezien iedereen daar gebruik van moet maken blijft mijn knippermast nog wel even noodzakelijk.......ondanks ook mijn redelijk extreme belichting naast de spiegels.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Hoi Adri

    Als deze lampjes de geest geven zou je ook de led lampjes die de jeugd op de fiets heeft kunnen gebruiken, knipperen veel feller en kosten bijna niks, zijn er ook in rood en wit
    En knipperende verlichting is in Nederland zoizo nooit toe gestaan op de fiets, dat ze dat uit moesten zoeken...

    Groeten, Andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Dan is de vraag hoe groot en zwaar die lampjes zijn, en of ze een beetje makkelijk te bevestigen zijn op die mast. Dat knipperende lampjes in principe niet zijn toegestaan weet ik, maar voor oranje knipperende lichten gelden nog weer speciale regels. Dat heeft Quezzzt uitgezocht, had ik ook zelf kunnen doen, maar had ik geen zin in, regels zijn er om te volgen maar enige ombuiging moet kunnen.........
      De gewone wit en rode verlichting word meestal gedoogd, ook in Noorwegen. Mocht er nu een pietlut komen die me verbiedt met knipperlicht te rijden is het simpel een kwestie van de knipperautomaat er tussen uit te halen en de touwtjes door te verbinden, dan is het standlicht.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Hoi Adri

      ff gewogen, 42 gram met batterij per lamp

      en makkelijk?, ik heb ze wel eens vastgemaakt met zo'n kabelbinder onder m'n vlaggetje

      en bij jullie toegestaan?, als de politie de rijstijl van de auto's bij jullie toestaat dan toch zeker ook een knipper lichtje van een fietser ;-)

      Groeten, Andre

      Verwijderen
    3. Hoi André,

      Dat is mooi, maar toch nog het dubbele gewicht van mijn 2 LED's, die wegen 40 gram, dan wel zonder batterij natuurlijk, die ligt in de fiets.
      En politie hier? Als je ze al ziet, heb je er vaak geen last van, ik ben nog nooit aangehouden!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Een mast op een VM. ik blijf het zonde vinden.
    Een verhoogde verlichting kan ik begrijpen, maar zo een zwabberstok vind ik erover. Maar dat is natuurlijk jouw keuze. Als jij je er goed bij voelt is het belangrijkste

    Een oplossing zoals bij Jan vind ik dan veel esthetischer.

    Waarom geen ledstrip op de mast zelf? witte vooraan en rode achteraan.

    ik krijg veel positieve commentaar op mijn ledstrip op de smurfenmuts.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Birger,

      Gelijk heb je, het is ook geen gezicht. Ik werd echter zo moe van het constante gezever over de zichtbaarheid dat ik gekozen heb om er toch een te plaatsen.
      Een plaatsing zoals Jan heeft is inderdaad esthetischer, maar vergt weer het boren van een gat in de muts. Daar was ik in 2013 nog niet aan toe, dat zou ik nu misschien wel doen.
      Als er LED-strips op batterij verkrijgbaar zijn is dat zeker een optie, daar kan ik een volgende keer naar kijken als deze lampjes kapot mochten gaan.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Tja ook ik vind het zonde en met er niet aan denken om met een mast te gaan fietsen.. voorstellen kan ik het wel daarintegen.
      Bij Milan verkopen ze ook een lampje voor bovenop de fiets welke zowel naar voor als achter schijnt.
      Dit vind ik wel een mooie oplossing om de verlichting hogerop te brengen.
      zie link: http://www.milan-velomobil.de/index_en.htm
      maar ik denk ook niet dat ik deze gaat aanschaffen.
      Groeten vanuit de Zeeuwse polder :-)

      Verwijderen
    3. Ieder zal daar zijn eigen keuze in maken Richard, en zoals ik al aangaf, ook ik vind het eigenlijk niet mooi, maar het werkt prima, dus dan moet het maar.........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    4. yep het gaat dan om het resultaat.

      Verwijderen
  4. Adri,

    Birger heeft natuurlijk gelijk dat het iemand in een stroomlijnvoertuig tot een gruwel moet zijn die dan weer te gaan verstoren. Maar dat is een Nederlandse/Belgische sitiuatie waarbij je constant van de stroomlijn gebruik maakt om je toegevoerde energie optimaal te benutten.

    Maar in jouw situatie - zoals ik dat inschat - is dat veel minder van toepassing : jij zult vaak relatief langzaam moeten klimmen en dan doet een stroomlijn niets nutigs, en een stroomlijn vertorende mast/zwiepstengel zal je dus op geen enkele wijze hinderen of afremmen.

    Als je dan weer naar beneden gaat trekt de zwaartekracht aan je en dan zal de luchtweerstand van een stroomlijnverstorend effect enkel de positieve eigenschap hebben de (val)snelheid iets te verminderen en wat een eventuele beremming korter maakt en het voertuig beter controleerbaar.

    Tel daarbij op dat jij tussen de auto's moet rijden op bergweggetjes en dan heb heb die extra verlichting wellicht wel nodig.

    Jan heeft danweer de reden dat zijn e-velomobiel geen snelheidsmachine moet zijn, en hij ook tussen de auto's op de weg moet rijden.

    Maar een velomobielrijder die zijn stroomlijn verstoort zonder dergelijke goede redenen terwijl hij daardoor harder moet trappen voor minder snelheid.....is een dwaas ( lol ! )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Overigens bij duisternis zal het wel redelijk opvallen die knipperlampen, en dan bewegen ze ook nog op de steel.

    Het kan makkelijk wegvallen tegen veel sterkere koplampen van motorverkeer, maar dat ga je met fietslampjes toch niet tegen.

    In ieder geval zullen ze je bij duisternis eerder opmerken in alle situaties dat een tegenligger je niet doet verdwijnen in een zee van licht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Quezzzt,

    Natuurlijk heeft Birger gelijk, uit esthetisch oogpunt is het ook een gruwel om een dergelijke mast op een velomobiel te plaatsen. En inderdaad voor mij wel nuttig, na plaatsing kwamen er al snel opmerkingen dat ik zo beter zichtbaar was, en dat nam nog toe na plaatsing van de lampjes.
    Een reden om zo voort te doen dus!
    Het geheel is natuurlijk gebaseerd op het feit dat beweging vlugger opvalt dan een statisch object, dus een wiebelende mast met knipperende lichten is het meest opvallend.
    De sterke koplampen van tegenliggers worden snel gedimd als het Chinese lichtkanon op volle sterkte hun hoornvliezen teistert, en de meesten die achterop komen dimmen wel op de reflectie van hun eigen lampen in de reflectieplaat achterop de Strada, die kaatst behoorlijk terug!
    De mast maakt me van verder zichtbaar, uiteraard vooral in het donker.
    En zoals Birger ook aangeeft, ieder maakt zijn eigen keuzes, ook ik.
    De knipperlichtjes zijn dan ook een blijvertje........

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik respecteer je keuze omdat het rijden met een vlag of lichtmast weer veel gezeur van velomobilisten en ligfietsers oplevert.
    Vaak denk ik in situaties met laag struikgewas waar ik langs rijd "blij dat ik de enige laag rijdende fietser hier ben!!". En dan heb ik het gewoon over Nederland uiteraard...
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja Mick, het lijkt ook wel of je het nooit goed kan doen, als de ene tevreden is, dan heeft de andere weer wat aan te merken.....
      Gewoon m'n eigen ding doen, en daar zelf tevreden mee zijn zal de oplossing zijn!
      Ik stel prijs op alle reacties, maar trek me er niet veel van aan, nuttige tips neem ik mee uiteraard, de rest neem ik voor kennisgeving aan..........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen