dinsdag 3 maart 2015

Winterbanden eraf en nog een staartje winter.

Weer lek!

Afgelopen vrijdag woon-werkfietsen, en gedurende de dag kwam er een collega van de elektrische dienst langs die me vertelde dat de fiets een lekke band had aan de voorkant. Even een band wisselen tussendoor dus, want daar heb ik net voor ik huiswaarts ga om 19.15h geen zin in.
Na thuiskomst en douchen even de band bekijken, en al snel werd me duidelijk dat het probleem niet opgelost was door de banden van zijde te wisselen. Ook nu was de binnenband op verschillende plaatsen doorgesleten door de druk van de spijkers vanuit de buitenband.

Duidelijk gebruikte winterbanden, de spijkers zijn op veel plaatsen losgewrongen.

Aan de binnenzijde zijn de koordlagen kapot gegaan door de druk van de spijkers.

Met dit effect op de binnenband.
Tja, dan kan je wel een oude binnenband openknippen en er als brekerlaag tussen gaan leggen, maar dat zag ik toch ook niet zo zitten. Dus maar besloten om de banden er af te halen en te vervangen door de grof profiel Michelin Diabolo's, eigenlijk is het nog iets te vroeg om zonder spijkers te gaan rijden.
Een kwestie van het weerbericht  volgen en daar het fietsgedrag op aan te passen, om zodoende ongelukken te vermijden.
De spijkerband achter kan nog even blijven liggen, die zal nog een paar weken dienst kunnen doen.

Op zaterdag nog woon-werkfietsen, wat het maandtotaal voor februari op maar liefst 1254 km bracht!
Ongekend veel voor een wintermaand in Noorwegen, veel meer dan de 854 km in december en de slechts 528 km in januari.
Op zondag werd windkracht 8 verwacht dus bleef BOB thuis en werd  de 4x4 pedaalemmer ingezet.
De verwachting voor maandagavond was sneeuw, dus fietste ik 's morgens een korte rit, om even de longen te verversen, en nam weer de auto naar het werk. Geen zin om rond middernacht ergens te stranden terwijl het sneeuwt!
Ina viel bijna van haar stoel over het gebruik van zoveel GBV door de fietsmalloot waar ze mee getrouwd is!
Maar was het er natuurlijk helemaal mee eens, als voorzitter van de commissie "Veiligheid en Behoud van Velomobielrijders Kinsarvik en Omgeving". ☺

Oprisping.


De gemelde sneeuw op maandagavond viel nogal mee, het was pas 01.00h toen de eerste neerslag kwam. Maar op dinsdag bij het opstaan was het heel erg licht buiten, de gemelde sneeuw was toch gekomen.
Koning Winter spartelt elk jaar nog even tegen voor hij vertrekt, waarom zou het dit jaar anders zijn?
Eind van de week worden de temperaturen weer hoger, hopelijk blijft de vorst dan ook weg, voor mij mag het voorjaar komen!


Maartse buien........

 

Verdere update......


De kraan achter het huis is klaar met z'n werk, typisch genoeg was alles afgerond precies op de dag dat mijn laatste nachtdienst erop zat..........Maximaal van kunnen "genieten" dus........
En de schade die ik had aan de dakpannen? De uitvoerder kwam na 2 dagen even langs en vroeg me of ik al gerekend had naar de onkosten? Ja, dat had ik, en toen ik het bedrag noemde trok de man geld uit zijn zak en betaalde het viervoudige van het gevraagde bedrag uit!
Hij had dus duidelijk in de gaten dat hij goed fout gezeten had!

En hoe ziet dat werk er nu uit?

Zo dus! De rode dakpannen liggen op ons huis....

Een panorama van de wijk, met het nieuwe kavel in het midden en huize Bobslee rechts.

En nu we toch over kranen bezig zijn, die andere kraan bij de camping is nog bezig, maar de afronding nadert. Een filmpje laat zien welk puzzelwerk het af en toe is om al die stenen op de goede plaats te krijgen.......


Tot zover deze post!

Groeten, Adri.

8 opmerkingen:

  1. Hoi Adri

    Hij heeft er een aardig kunstwerk van gemaakt, hopelijk sloopt de volgende wateroverlast (kun je op wachten bij een berg rivier)zijn muurtje zijn muurtje niet

    Groeten, Andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Daar ben ik ook benieuwd naar, het is steviger dan ervoor, maar je hebt gelijk, als het Grote Smelten begint in het voorjaar en tegelijk een grote hoeveelheid neerslag valt dan zijn de watermassa's echt gigantisch!
      We gaan het zien dan.........
      Houd jullie op de hoogte!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Wat woon je toch in een prachtig land. Die spike-banden, wat een belabberde kwaliteit is dat! Ik las laatst iets over kevlar inleg in je banden, "Tuffy", op dit blog: http://coroppad.nl/pech-met-de-lig-en-roeifiets/ Misschien een oplossing voor jou? Ik ken het zelf verder niet. In Nederland rijden we niet op spikes, het is weer een slappe winter. Koude wind, maar weinig tot geen sneeuw en ijs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Belle,

      Ja, de natuur was wel een belangrijke reden om te verhuizen indertijd!
      De spikes zijn denk ik niet slecht, dat lijkt wel zo omdat ik elke winter een set aan gort rijd, maar ik gebruik ze gewoon verkeerd eigenlijk........
      Die banden zijn gemaakt om op een ondergrond van sneeuw/ijs te rijden, dan slijten de spikes nauwelijks. Door de milde winter heb ik ook nu weer heel veel op asfalt gereden, en daar zijn ze simpelweg niet voor gemaakt. Zonder de "zekerheid" van de spikes wil ik echter niet rijden in de winter hier, het kan natuurlijk ineens onverwacht glad zijn, en dan is zowel klimmen als afdalen geen prettige bezigheid met banden die daar niet geschikt voor zijn.
      Zo'n soort brekerlaag zou inderdaad een idee kunnen zijn. even zoeken op internet leverde al snel een paar alternatieven op. Bedankt voor de tip!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Hvor gammelt er dit pigdæk? Mit er 2 år gammelt(købsdato), og kan se mit begynder at blive mørt, nu har det hellere ikke været brugt ret meget.
    Kør nu forsigtigt, i det norske "forår".

    Hilsen Søren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hei Søren,

      Jeg kjøper nye piggdekk hver år, jeg sliter dekkene helt på vinteren her, ofte blir det kjøring på asfalten, derfor sliter de så rask.
      Jeg vil ikke ta risiko ved å kjøre uten pigger, det kan helt uforventet bli såpeglatt, så bruke jeg piggdekk gjennom hele vinteren.
      Jeg kjøpe piggdekkene inn om våren, da er de på tilbud! Jeg har nettop bestillt nye nå, til den neste vinterperioden.
      Selfolgelig skal jeg kjøre forsiktig nå, jeg vil heller ikke ha flere skader!

      Hilsen, Adri.

      Verwijderen
  4. Hoi Adri, ik keek op de velomobiel rijderslijst en ons maandgemiddelde is weer precies gelijk, 917. Komende maand ga je mij inhalen, nog steeds gedwongen minder rijden, maar het lijkt de goede kant op te gaan.

    Groeten, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco,

      Ik had het gezien! Leuke toevalligheid, of ik je gal inhalen? Zal veel aan het weer liggen, als het veel regenachtig is zal BOB goed gebruikt gaan worden, is het mooi droog zal het tijd zijn om de Scott weer eens uit de stal te trekken!
      Ik hoop natuurlijk dat je me voorblijft, want dan ben jij ook weer met de Bak onderweg, zoals het hoort! :-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen