zondag 6 september 2015

Weekje weg.

Dagen over.

Vrije dagen wel te verstaan, en die hadden we gepland in de eerste week van september, aansluitend aan mijn vrije week, zodat we 2 weken vrij hadden.
Daar was ik in elk geval hard aan toe, de laatste maand op het werk was zwaar afzien, het leek wel of Murphy op bedrijfsbezoek was............

We hebben wat mooie dagen gehad, maar die waren uiteraard net toen we moesten werken. Wel een voordeel want ook ik fiets liever door mooi weer dan door regen!
In elk geval draaide het er weer op uit dat er regen gemeld werd op onze geplande vakantie, dus was het vrij simpel, de camper inpakken en de zon opzoeken, net als de vorige keer.......

Dag 1.

We vertrekken op vrijdagmorgen 28 augustus, en richten de neus van de camper naar het oosten, daar zou de zon nog wat dagen schijnen.

Vertrek richting Eidfjord.

Als we over RV 7 op de Hardangervidda rijden word het al snel beter, het is droog, maar wel staat er een frisse wind, die het kouder doet lijken dan de 15 graden die aangegeven word.
De eerste lange stop is Gol, waar we eten, daarna rijden we in de zon de weg naar Fagernes op. Na de hoogvlakte daar dalen we weer af en parkeren in Leira, waar de fietsen eraf gaan en we op de fiets naar Fagernes rijden. Lekker om even te bewegen, redelijk vlakke wegen en zonnig op de koop toe!
In Fagernes ga ik even binnen bij Skør'n ,de fietsenzaak van de Nederlander Wubbo Boiten, waar je zelfs op maat gemaakte carbonfietsen kan bestellen, geheel gelakt en afgemonteerd naar eigen wensen.

Onderweg naar Fagernes.

Nadat we op de terugweg nog even aan een meertje zittend onze koffie opdrinken, gaan de fietsen terug op de drager, en winkelen we even. Na deze stop zoeken we onze plaats voor de nacht op, een parking waar we vorig jaar ook al eens stonden. Op de parking komt een onverharde bosweg uit, en als we daar 100 meter inrijden hebben we een mooi plaatsje naast een riviertje, en ver genoeg van de weg vandaan.
Heerlijk rustig, het enige wat je hoort is het water, en prima uitlaat gelegenheid voor onze kleine viervoeter.
Ook wij genieten van de rustige wandeling door het bos na het eten, en nemen nog wat foto's onderweg.

Eerste overnachtingsplaats.

Met uitzicht op dit riviertje stroomafwaarts.

Tyttebær.

Blåbær.

De wortels klaarden het niet om deze boom overeind te houden.

Het riviertje stroomopwaarts.

Dag 2.

De volgende morgen na het ontbijt gaan we eerst een heel eind fietsen over de bosweg, een prima manier om de dag te beginnen!
Daarna gaan we verder richting Dokka, en volgen daar de weg naar het Synnfjell. Na een mooie bergpas rijden we verder richting Lillehammer, en gaan daar even de stad in. Daarna gaan we dezelfde weg terug en zetten ons neer op een mooi plaatsje midden in de natuur, net van de weg af. Ook daar staan we heel rustig, en hebben een mooi uitzicht.

Overnachtingsplaats 2.

Onderweg over Synnfjell.

Licht en wolkenspel 's avonds.

Op een paar plaatsen zagen we rood gras.

Best wel mooi om te zien, volgens mij dan..........

Even een korte stop onderweg........., een meerje aan de ene kant van de brug.......

en dit aan de andere kant........
Bijna wolkenloos de volgende morgen.......

Dag 3.

Vandaag rijden we naar Nes, een plaatsje nabij Hamar, en fietsen daar een stukje. Ook gaan we de brug naar Helgøya over, en fietsen een stuk over het eiland. We zitten heerlijk aan de waterkant en eten en drinken wat, echt rustig ontspannen van de dag genieten!
Mooi om te zien is wel dat de boeren het druk hebben in dit gedeelte van Noorwegen, het graan moet van de akker, er word regen voorspeld de komende dagen! Voor ons wat ongewoon de laatste jaren, in de streek waar wij wonen is er enkel fruitteelt, geen akkerbouw.

Uitzicht op Nes vanaf Helgøya.

Druk, druk, druk!

Ook op het eiland graanakkers.

Na een prettige middag rijden we nog een stukje, we zoeken een plaatsje voor de nacht. Deze keer stoppen we op een parking gelegen aan RV 24, ver genoeg van de weg vandaan om rustig te staan en met een bospadje naar een meertje.

Overnachtingsplaats 3.

Dag 4.

Deze dag rijden we via Kongsvinger verder in zuidoostelijke richting, en komen terecht in Charlottenberg, net over de Zweedse grens. Net als vele Noren gaan we ook eens een dagje "shoppen" over de grens, een "handletur" zoals het hier heet.
We zijn verrast over het enorme aanbod, om maar te zwijgen over de prijzen, dan begrijp je gelijk dat veel mensen eens een dagje gebruiken om een en ander in te slaan.
Natuurlijk worden we van de weg afgeleid als we Noorwegen terug in rijden, en een vriendelijke mevrouw met een uniform van het "Tollvesen" (douane) vraagt of we wat aan te geven hebben?
Alcohol? Tabakswaren? Nee, wij roken en drinken niet, dus dat hebben we niet bij ons........
Of we dan misschien narcotica mee hebben? (alsof dat in Zweden in de winkels ligt........) Nee, dat hebben we ook niet! Na nog een kort gesprek over waar we vandaan komen en waar we heen gaan, en het doel van onze reis mogen we verder rijden. Ons antwoord dat we op "zonnejacht" zijn vond ze wel leuk!
Terug op Noorse wegen rijden we een stuk, en besluiten we nu op een camping te overnachten, de camper moet water laden en het toilet kan een schoonmaakbeurt gebruiken, dan gaat dat in één moeite door.  Zie:  Songnabben

Overnachtingsplaats 4.
Na deze zaken gelijk na aankomst geregeld te hebben gaan we douchen en eten, daarna wandelen we wat rond, de camping ligt een stuk van de weg af, lekker rustig, en aan een meer.
Na wat gelezen te hebben lopen we tegen  zonsondergang nog wat rond en nemen foto's van de zonsondergang, want er is dan misschien geen "Smoke on the water", maar wel "Fire in the sky"!

Deze houden zich nog overeind........

Avondlicht over het water.

"Fire in the sky".......

De volgende morgen vertrekken we nog droog, maar er hangt zware bewolking.

Dag 5.

Al na een anderhalf uur onderweg beginnen de eerste druppels te vallen, en dan houd het niet meer op met regenen..........
Deze dag was gepland als verplaatsingsdag, dus moeten we gewoon veel rijden,  we rijden nu in westelijke richting en kruisen dwars door Noorwegen op zowat het breedste gedeelte van het land.
We slaan even af onderweg en rijden in de achtermiddag Seljord binnen, kopen wat in de plaatselijke supermarkt en omdat het bijna niet meer regent wandelen we een paar kilometer, dat frist lekker op.
Na nog een stuk op de E 134 rijden we via RV 45 naar Valle om zo op RV 9 te komen.
Tot slot stoppen op een parking naast de weg om daar te blijven staan tot morgen.
Geen foto's deze dag, het was geen fotoweer..........

Dag 6.

Weer regen, maar dat geeft niet, we verplaatsen nog een groot deel van de dag. Eerste stop is in Evje, daarna rijden we bij Hornes RV 42 op en gaan weer naar het westen. Deze weg volgen we tot we de 465 opkunnen, en rijden zo naar de E 39.
Een stop in Flekkefjord, en dan naar onze overnachtingsplaats, ook een plekje waar we vorig jaar al eens stonden, bij het oude kerkhofje van Varhaug op een parking, prachtig gelegen met uitzicht over de zee. (en heel rustige buren natuurlijk......)
Onderweg vanaf Flekkefjord word de regen steeds minder, en na aankomst in Varhaug gaan de fietsen eraf en fietsen we nog een aantal kilometers over de Kongevegen , een mooi onverhard pad langs de kust.

Uitzicht vanaf onze slaapplaats......

Nog niet helemaal rustig in de lucht.........

Dag 7.

Na het ontbijt rijden we terug naar de E39 en gaat de reis naar Sandnes, onder Stavanger. Daar bezoeken we een camperdealer. Na dit bezoek rijden we verder naar de veerpont Mortavika-Arsvågen over het Boknafjord, om zo op de E 134 te komen en huiswaarts te rijden.

Onderweg naar Mortavika.

Uitzichtje vanaf Arsvågen.
Op donderdag  3 september  komen we dan weer thuis, na een leuke week ontspanning!

Tot zover,

1. Reacties
    1. Hoi Pé,

Zeker weten! De "batterijen" zijn weer opgeladen, we kunnen er weer even tegen!

Verwijderen
  2. Heb je ook GPS info over deze route? want we kijken enthousiast naar deze prachtige overnachtingsplaatsen om dit in de nabije toekomst ook in ons buscampertje in aanbouw te doen

groet,

Greenmachinist

1. Hallo Greenmachinist,

Ik zou je graag helpen aan GPS info, maar helaas wij hebben geen GPS.......
      Wij ouderwetse mensen gebruiken nog een papieren kaart, en mijn navigatiesysteem, genaamd Ina, fungeert nog uitmuntend met die kaarten, zodat we nog steeds zonder GPS door het leven kunnen.
      Maar als jullie zover zijn kunnen we best wat tips doormailen, geen probleem!

Verwijderen
  3. Het lijkt wel een promo voor het Noors Toeristenbureau!

1. Het is gewoon mijn blogje Casper, niet als promo bedoeld, maar gewoon even vertellen wat we uitgespookt hebben de afgelopen week............
      De volgende gaat weer over fietsen..............☺

Verwijderen
  4. Prachtig land hé Adri en heerlijk rustig en een prachtige natuur.
    Ik durf te wedden dat je Nederland daar niet zo mist, behalve je familie natuurlijk.
    Heb je daar bij jullie het Noorderlicht ook al gezien ?
    Dat lijkt me echt fascinerend, vooral als je dat voor de eerste keer meemaakt.
    Groetjes,
    Ronald

1. Hoi Ronald,

Inderdaad, prachtig en rustig, hoewel de winters wel eens minder aantrekkelijk zijn......
      Nederland missen we niet, maar het is wel leuk dat er internet is, zodat contacten met vrienden en familie wat makkelijker zijn.
      Noorderlicht wonen wij te zuidelijk voor, we hebben het dan ook nog niet gezien, maar dat gaan we nog wel regelen via een reisje naar noord-Noorwegen, ooit eens.........

Verwijderen
  5. Het me leuk om daar over een paar jaar eens een mooie lange fiets- en kampeertocht te gaan maken.

1. Hoi Paul,

Zeker doen, wel mooi weer meenemen, dat maakt het een stuk plezieriger om hier te fietsen............

Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

3. Wat een bekend plekje die eerste overnachtingplek van jullie, we zijn daar ook bij toeval beland op onze Scandinavië trip dit jaar en hebben die mooie omgewaaide boom ook op foto staan.

4. Dat is zeker toeval, hoewel het een plekje is dat makkelijk te ontdekken is. Wij vonden het ook toevallig vorig jaar, toen we tijdens een stop op de bewuste parking even met de hond de onverharde weg opgingen.
      Daar ontdekten we al snel een prima overnachtingsplaats, en Ina is nogal goed in het onthouden van dat soort locaties............

6. Hoi Adri

Mooie foto's, zeker die van de bosbes
    Doet mij er aan denken om zo even bij Minheim naar boven te gaan
    Als de toeristen ze niet plat getrapt hebben staan er daar heel veel, heb ik mijn vitamientjes voor vandaag weer binnen

Groeten, Andre

1. Hoi André,

Dank je wel!
      Die bessen groeien daar in Duitsland ook wel, en ze smaken zeker even goed, kan je inderdaad even je dagelijkse vitamine C behoefte mee aanvullen.

Verwijderen
  7. ik ben altijd zóó jarloers op jou foto's :P zit er leuk uit!

1. Hoi Marcel,

Bedankt! Maar jaloers zijn is niet nodig, het is mooi hier, maar er zijn ook wel nadelen, denk maar aan de winters!