woensdag 4 november 2015

Noorse velomobiel te koop!

Zeldzaamheid.......

Zijn velomobielen al iets wat je zelden ziet op de Noorse wegen, dan is een velomobiel die te koop staat in Noorwegen al helemaal een zeldzaamheid, dit is de 2de keer waar ik van weet. De eerste was een WAW in 2012, toen ik in afwachting was van de bestelde Strada.
Nu staat er een Quest te koop in Trondheim, de eigenaar stuurde een mailtje aan alle hem bekende velomobilisten in Noorwegen, die eventueel mensen met interesse dan kunnen inlichten over het gebodene.
Het is een van de Questen van Torstein Hagen, die naast die 2 Questen ook nog een Alleweder heeft.
Om de advertentie te bekijken klik dan hier 

Verdere bezigheden...

Zijn de houtwerkzaamheden, en naast naar het werk fietsen ook tussendoor een ritje maken. Op een paar dagen na nog steeds rustig najaarsweer, wel is het 's morgens en 's avonds redelijk vochtig in de lucht. Maar koud is het niet, de winterschoenen zijn weer even weggezet, die zijn niet nodig als de temperatuur rond de 10 ºC schommelt.


Nog 2½ pallet te gaan..........

 Ook in oktober wat minder kilometers, ik fiets wel, maar omdat het houtwerk ook wat tijd vraagt worden de plezierritjes soms wat ingekort. De lichturen per dag zijn nu ook wat minder met het ingaan van de wintertijd. Nu kan je buiten werken tussen 08.00 u en ongeveer 16.30 u, daarna word het snel donker. En die uren licht gaan nog omlaag richting de kortste dag uiteraard........
Afgelopen weekend weer de 12 uurs ochtenddiensten gelopen, wat inhoud dat er weer al heen en terug door het donker gefietst word.  Dat is ook niet alles, maar naar de middagdienst toe is ook minder prettig door de erg lage stand van de zon, die dan nogal verblindend kan zijn. Blij dat je de zon ziet, maar soms zie je hem iets te goed.........., het is ook altijd wat......☺

Hier steekt de zon er net niet doorheen.......


Nog steeds herfstkleuren.....

 Eerste gladheid.........

De eerste gladheid ook weer al ervaren, niet door vorst maar door gevallen bladeren op de helling........, op de 13% helling die vanaf de fabriek omhoog gaat naar de hoofdweg was veel blad gewaaid en omlaag gespoeld door de regen. Net op het steilste stuk voelde ik het achterwiel een paar keer goed doorslippen bij het oprijden, gelukkig was dat maar een paar keer, als het echt vriest is het soms lastig om fietsend over het steilste stuk te komen.


Mooi weer, maar met deze laaghangende bewolking is het overal vochtig.

 Vandaag na het opruimen van nog een half pallet brandhout een stukje gefietst, en na de middag een wandeling met Ina en Ward gemaakt.

Even naar het uitzichtpunt boven Røte gewandeld.

Kilometers.......

Niet belangrijk maar wel aardig om even te vermelden, de vorig jaar aangeschaft Fiat Panda was in oktober één jaar oud, en heeft in die periode 8360 kilometers als vervoermiddel afgelegd. Met plezier maken we er allebei gebruik van, het is gewoon een heel leuk autootje om mee te rijden!
Voor mezelf vond ik het leuk om even te vergelijken hoeveel kilometers ik in dezelfde periode fietste, en dat waren er nogal wat meer: met de Strada werden in de periode oktober '14 en '15 10608 kilometers gereden, met de Scott 4118, samen 14726 km, een verschil van 6366 km in het voordeel van de fietsen.


Tot zover het laatste nieuws van Noorse bodem.........

Groeten, Adri.

13 opmerkingen:

  1. Quest nr. 154 voor ca. € 4.750? Dan kan je een velomobiel beter tweedehands in Noorwegen verkopen dan in Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn Piet! Ik vind de prijs ook nogal stevig, om me zachtjes uit te drukken. Nou heeft de fiets ook nog maar 9600 km, dus afgereden is deze Quest zeker niet.
      En verkocht ook nog niet, want ondanks alle aandacht die velomobielen trekken zijn er nog niet veel Noren besmet met "ons" virus......

      Verwijderen
  2. Hoi Adri

    Ik dacht al dat jij je fiets te koop had staan toen ik de kop las

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zou best aanleiding kunnen zijn voor een interessant onderwerp wat ik nog niet voorbij heb zien komen : wat zijn onze velomobielen nog waard na de komst van veel efficientere/nieuwere modellen ?

    De nieuwprijs van nieuwe Quests en Strada is gestegen, maar die zijn tegenwoordig wel geheel of gedeeltelijk van carbon ( de glasvezel modellen ) en hebben alweer een heel ander voorframe, standaard 10 tandwielen achter en meer en zijn dus niet helemaal meer vergelijkbaar met uiterlijk gelijke oudere modellen.

    En er is nu wel flinke concurrentie, toch wel een aanzienlijk aantal Quest rijders heeft een Quest wegedaan voor de DF of een Milan. In grote wedstrijden is de Quest nog goed vertegenwoordigd maar de DF en Milan domineren. In kleinere Nederlandse wedstrijden domineert de DF nu al.

    Daarmee wil ik zeggen dat er niet meer zo'n vraag kan zijn naar een Quest als dat voorheen zo was. En dat moet gevolgen hebben voor de vraagprijs. ( hoe gewilder, hoe duurder het kan zijn en andersom )

    Voor Strada's gaat dat minder op omdat er veel minder van zijn en deze andere eigenschappen biedt ( wendbaarhied en stabiliteit ) dan de voorheen zo hoog mogelijke snelheid van de Quest waarvoor men nu naar andere modellen kijkt.

    Samenvattend :

    -onderhuids verouderd tov nieuwe modellen
    -niet meer zo gewild als vroeger

    Positief vind ik dat een velomobiel technisch niet echt "op" kan zijn zoals een oude auto. Draaiende delen kosten tientjes en kunnen makkelijk in nieuwstaat worden gebracht. Schade aan stroomlijjn kan worden hersteld en de alu of carbon delen vervangen of gelast/opnieuw gelamineerd wat ook geldt voor loszittende delen. Als je dat wilt kun je het meeste ook nog zelf doen of voor niet heel veel geld laten herstellen ( alu lassen ) Je kunt zelfs een velomobiel voor een groot gedeelte "upgraden" ofwel gelijk maken aan een nieuw model.

    Dat laatste is niet zo voor de hand liggend voor mensen die almaar snellere velomobielen willen, maar wellicht wel voor mensen die tevreden zijn men hun velomobiel maar wel de voordelen van een moderner exemplaar ook willen genieten. Dat kan dus ook in je oude exemplaar, met een upgrade.








    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Quezzzt,

      Wat zijn ze nog waard na gebruik? Ja, dat zal nog al wat verschillen onderling, net als met auto's. Veel hangt af van vraag en aanbod, de aangeboden Quest in Trondheim werd destijds gekocht via opbieden, toen de wachttijd voor een nieuwe nog behoorlijk lang was, en de tweedehandse duurder verkocht werden dan de nieuwe! Dat is tegenwoordig wel anders, in Dronten staan nu zelfs regelmatig modellen op voorraad!
      De nieuwe modellen zijn nu inderdaad iets in prijs gestegen, maar niet echt heel veel, gezien al wat er extra geboden word voor het geld.
      De tegenwoordige situatie met de concurrentie van vooral de DF zal uiteraard gevolgen hebben voor de prijs van een gebruikte Quest, een Strada heeft daar inderdaad minder last van, die trekt sowieso een andere klant dan een Quest. Plus dat er minder Strada's op de markt zijn 2de hands, dat is ook gunstig voor de prijs. (Nu verwacht ik geen goudmijntje als BOB te koop komt, daarvoor is het teveel een "ratbike"....)

      Maar een markt voor 2de hands blijft er wel, als de prijs redelijk is, komt er wel een klant voor, niet ieder wil een supersnelle of supermooie fiets, er zijn zat mensen die tevreden zijn met een iets ouder model dat ook doet wat ze willen, vervoer van en naar het werk. En dat er dan eens een krasje op die oudere fiets komt, nou en? Dat maakt voor de functionaliteit niets uit, het ding rijd even goed. Daar weet ik ondertussen alles van..........
      De markt voor de Quattrovelo zal dan ook een hele andere zijn dan die voor de Quest, de vierwieler zal nooit zo snel zijn, maar wel een stuk stabieler, en kan veel meer bagage meenemen. Als reisvelomobiel, maar ook als no-nonsens woon-werkfiets zal daar ook een markt voor zijn.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. In North America used Velomobiles still get a good price and sell fast. I sometimes think a new Milian or DF would be nice. Then I think I am by myself riding and I always have to wait for the other riders to catch up. Why do I need to go faster? The Quest XS does everything I need it to do.
    Great photos as usual Ardi
    Kevin

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Reacties
    1. Hi Kevin,

      There is almost no marked in Norway for velomobiles, so used ones are not that easy to sell either. No problem, I think my Strada will be sold in the Netherlands when I decide to switch to another bike.
      You are right about your speed, you don't need to be faster, the XS is good enough for your use anyway.
      No worries about the typo, that can happen anyone! ☺☺☺

      Greetings, Adri.

      Verwijderen
  6. Hoi Adri,

    Indrukwekkend, die VM versus auto kilometers ����
    Dat valt bij mij iets minder positief uit vrees ik. Net de 1000km gepasseerd sinds 'Hello Again' tegen > 40.000 km/j met de auto...��. Die ritjes naar Noorwegen tikken ook aan natuurlijk en ik krijg Francien nog niet zo ver om dat met een velomobiel te doen...
    Veel fietsplezier en succes deze winter,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De smily's zijn niet helemaal gelukt zie ik... 😀 moet zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Die smiley's gebeurd wel eens meer, als er vraagtekens of vierkantjes staan weet ik ook wat er echt bedoeld word......
      En die kilometers? Ach, het gaat vanzelf, als ik geen nachtdiensten had zouden de fietskilometers nog iets oplopen. Ik heb geen hekel aan autorijden, maar als ik de keuze heb pak ik toch de fiets, uitgezonderd in de nachtdienst dan.........
      En die reisjes, tja, ik zie Ina ook nog niet naar Nederland fietsen, het zou voor mij al een hele opgave zijn!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen