zondag 3 september 2017

Korte vakantie.

Paar dagen vrij.

Omdat er nog een paar vakantiedagen over waren op de kaart werden die opgenomen eind augustus, konden we nog een kleine camperrit door het Noorse maken.
Vrijdag 18 augustus nog gewoon gewerkt, maar na thuiskomst gelijk BOB in z'n hok, douchen en eten, en daarna de camper voorrijden en inladen. Ging lekker snel allemaal, want om 18.30u reden we al weg!
Omdat de zomer nog niet veel mooi weer had gebracht aan de Noorse kust werd koers gezet naar het oosten des lands, waar de voorspellingen iets beter waren.
Via Eidfjord over de Hardangervidda via Rv 7 naar Geilo, waar we ons voor de nacht neerzetten.
Al in Eidfjord hebben we een eerste onverwachte stop, er liggen 2 cruiseboten, de "Rotterdam" en de "Viking Sea", de "Rotterdam" maakt zich klaar voor vertrek. We volgen de gang van zaken even mee, het ophijsen van de   gebruikte reddingsboot en het intrekken van het landingsplatform.

De 2 cruisers in Eidfjord.

Op Geilo maken we nog een korte wandeling voor we in nachtstand gaan, en maken nog een foto van wat onkruid langs de weg.

Op zaterdagmorgen rijden we verder richting Gol, en rijden via Rv 51 naar Leira. Daar houden we  een pauze, eten wat en gaan een stukje  fietsen. We fietsen naar Fagernes, waar we bij het meertje onze koffie drinken, en gaan weer terug naar de camper.

Na deze pauze gaan we verder richting Dokka, en naar Gjøvik, waar we de E 6 noordwaarts oprijden. Bij Vingrom gaan we Rv 250 op, rijden tot we een rustige parkeerplaats vinden en blijven  staan voor de nacht.

Langs Rv 250.

Zondagmorgen, stralende zon!

Op zondag is het strakblauw 's morgens, en we blijven staan tot rond twaalven, dan is de bewolking wat toegenomen en rijden we verder noordwaarts via de E 6.
Onderweg even de van de hoofdweg af om wat te eten, we rijden 2 km naar een kerkje toe, parkeren daar voor een wandeling en eten wat.

Uitzicht vanaf de parking bij het kerkje.
De eigenlijke planning was Røros, maar omdat daar regen gemeld wordt, leggen we de route om. Ina wil Rv 27 oprijden, dat is een streek waar we nog niet geweest zijn. Net voorbij Ringebu rijden we die weg op en al snel stijgt de weg, we gaan de hoogte in. Langs de gebruikelijke hutten en skihotels komen we op een soort hoogvlakte, we rijden langs de zuid- en oostzijde van Rondane Nasjonalpark.
Weer stoppen we tijdig op een parking en blijven staan voor de nacht. Mooi uitzicht, en het begint weer met wat regen, dus verder rijden is ook geen aardigheid.

Uitzicht vanaf de parking. ▲▼

Op maandag rijden we verder langs Rv 27, helemaal tot Folldal, waar we een oude mijn bezoeken. In het restaurant daar eten we, en wandelen een stukje.

Uitzichtpunt langs Rv 27. ▲▼

De  oude kopermijn bij Folldal. ▲▼

Het bijna witte rendiermos is hier ruimschoots aanwezig.

Na het eten rijden we dezelfde weg terug, waarom ook niet, het is een mooi gebied met vele verschillende groentinten. Ook relatief goede wegen, die wel bevolkt zijn met loslopende schapen en koeien, dus er ligt genoeg op de weg wat de beestjes achterlaten.........Dat wordt campertje wassen bij thuiskomst! Af en toe gaat de vaart er flink uit als je tussen die beesten moet doorlaveren, vooral schapen liggen graag op het asfalt schijnbaar, we moeten verschillende keren om de beestjes heen rijden.

Ook vandaag stoppen we op tijd, we hebben geen haast immers? Als stopplaats kiezen we een stekje waar we al eerder stonden, we verlaten de E 6 bij Fåberg en rijden richting Forset, waar we de 204 opgaan. Daar stoppen we net voorbij Værskei Kafé, en plaatsen ons voor de nacht.
Ook daar schapen, maar die staan achter een hek, tenminste, de meesten dan, één is ontsnapt en loopt wat verwezen buiten de wei te kijken. Koeien lopen wel los, maar komen enkel langs op weg naar de melkstal, en 's morgens weer op weg naar hun foerageplaats. Ook die koetjes laten hun "sporen" achter op de weg..........en zodoende ook op de camper........

Stopplaats langs de 204 bij Værskei.

Uitzicht vanaf Værskei.

De schapen in de wei.........▲▼

En de "vluchteling"...;-))
De koeien 's morgens op weg.

Op dinsdag rijden we weer terug via Rv 250 naar Dokka, gaan vervolgens weer richting Leira, en doen daar hetzelfde als op zaterdag, wat eten en een fietstochtje naar Fagernes. Daarna rijden we verder naar Hagafoss, waar we parkeren en naar Hol fietsen.

Stoppen langs Rv 250. ▲▼

Middeleeuws kerkje bij Hol.

De leien op de torenspits.
Daarna rijden we Rv 50 een stuk op tot aan de parking bij Hivjufossen. Daar maken we kamp voor de nacht. Op woensdagmorgen wandelen we de 25 minuten naar het uitzicht op de waterval, en vertrekken daarna op het gemak richting huis. Morgen weer werken.........

Hivjufossen.
Na donderdag en vrijdag gewerkt te hebben zij we het weekeinde vrij, en het weer is ook niet verkeerd. Omdat we net weg geweest zijn besluiten we thuis te blijven en wat te wandelen en te fietsen in de omgeving, ook mooi........

Wandeling op zaterdag........

Fietstochtje op zondag...........

Het "fietspad" langs de Skarvabjørgtunnel.

Mooi stil op het Sørfjord. ▲▼

Een mooi rustig weekeinde, en dan op maandag weer voor een volle week beginnen.

Fietsen.

Gefietst is er ook natuurlijk, veel in BOB, en één keertje met de Scott..........
BOB loopt als een zonnetje, geen problemen die het noemen waard zijn. De Scott loopt ook als een zonnetje, maar komt enkel buiten als dat zonnetje ook zit........en dat gaat een laagterecord opleveren wat betreft de kilometers dit jaar. Het is niet anders......slijten zal de fiets niet vlug op die manier!
Slechts een schamele 57 km afgelegd op de Scott in augustus.......BOB had er met 1588 net "iets" meer.........en had een leuk getal op de totaalteller bij thuiskomst op 1 september.

Tot zover,

1. Hoi Adri

Lijkt wel een Texels schaap, gaan ook niet aan de kant ;-)

Groeten, André

1. Hoi André,

Daar lijken ze inderdaad op, en ondanks dat ze Noors blaten, ;-)) zijn ze net zo koppig als die Texelaars.........

2. Hallo Adri,

Hoe zijn nu je bevindingen met de computer. Heb je nog veel storingen of heb je het opgelost.

tom hospes

1. Hallo Tom,

De computer blijft een beetje z'n eigen leven leiden, ik heb op het punt gestaan het ding eruit te halen en zo ver mogelijk weg te gooien, maar juist toen beterde het kreng z'n leven en ging het weken achtereen prima. Anderhalve week geleden had het ding weer wat nukkig gedrag, ik was zomaar 3 km kwijtgeraakt onderweg......... Tot nu toe is het daarbij gebleven. Wel ben ik me aan het beraden om eventueel een GPS computertje aan te schaffen, maar weet nog niet helemaal wat het moet worden. Navigatie heb ik in principe nooit nodig, dus een echt dure hoeft het niet te worden.
      Binnenkort, als de 5000 km bereikt is, wilde ik een eerste evaluatie schrijven over de fiets. Daar zal de computer ook wel ter sprake komen.....

3. Hallo Adri,

Weer genoten van je schitterende foto's en het leuke verslag.
    Wat is het mooi daar in Noorwegen.

Groeten Peter

1. Hallo Peter,

Bedankt! Graag gedaan, en inderdaad het is mooi, maar ook jouw foto's verbazen me soms, ik herken veel natuurlijk, maar jij laat me de schoonheid zien die ik vroeger gewoon vondt, en zelf niet zag als ik voorbij fietste. Vreemd dat je daar eerst voor moet vertrekken.......