Kettingbreuk.
Daarom de titel, BOB op de aanhanger, want daar kwam het beestje vrijdag op terecht, en werd op die manier naar huis gebracht.Al de hele week werd er gefietst naar het werk, het weer liet het toe, dus waarom niet?
Donderdag na het werk vertrek ik richting huis, en al op de eerste helling gaat het fout. Die eerste helling is gelijk buiten de fabriekspoort en is 13% op het steilste stukje. Ongeveer halverwege knapt er iets, en gelijk valt de fiets stil. Ik trek mijn rem aan, en zie gelijk dat de ketting gebroken is. Fiets op de handrem, eruit en omdraaien. Terug naar de poort en naar binnen.
Ik heb een passende "Missing Link" bij het reserve materiaal, maar besluit razendsnel dat ik het niet ter plekke ga repareren. Geen zin, het regent licht en het is koud. Als je dan ook nog ziet dat je waarschijnlijk een stuk ijzerdraad nodig hebt om de ketting weer door de tunnel te trekken, weet je ook dat je daar minimaal een half uur aan kwijt bent.......En daar had ik geen zin in.........
Even snel denken: De bus? Kan prima, die gaat over circa 20 minuten en die haal ik makkelijk. Maar dan komt collega Anders voorbij, en die rijdt bij ons dorp langs, hij moet nog verder, naar Eidfjord. Mijn verzoek om mee te rijden valt in goede aarde, dus ben ik vroeg thuis vandaag.
Onderweg besluit ik om morgen de aanhanger achter de Panda te hangen, en op die manier BOB mee naar huis te nemen, dan repareer ik die ketting wel op zaterdag.
De gebroken schakel. |
Dit moet wel haast een zwakke schakel zijn geweest, die ketting ligt er nog maar 10.000 km op, die is er bij 12.000 km op gegaan, toen de eerste ketting en cassette versleten waren door inkomend water.
(zie mijn post: Tegenvaller)
Op zaterdag repareer ik de ketting, met behulp van een stuk ijzerdraad trek ik de ketting vanuit het achterbrugcompartiment door de tunnel terug naar voren. Eerst de beide kettingrollen verwijderen, dan kan ik in 3 etappes werken, want een beetje lastig blijft het. Daarna met een "Missing Link" de ketting weer aan elkaar zetten, na eerst de kapotte schakel verwijderd te hebben.
Dan de ketting schoonmaken en smeren, kan het ding hopelijk weer een tijd dienst doen!
Weer.
Of er volgende week veel gefietst zal worden weet ik nog niet, de eerste dagen is er sneeuwval gemeld, en dan blijft BOB in z'n hok.Het sneeuwt nu al een beetje, en het ziet er voorlopig niet naar uit dat er veel blauwe hemel zichtbaar gaat worden..........
Het "uitzicht" vanmiddag.......... |
De houtkachel is al aan......... |
Groeten, Adri.
Jij had de schakel nog Adri, de mijne heb ik nog niet gevonden, zal ik onderweg wel gestrooid hebben
BeantwoordenVerwijderenNu nog er achter komen waarom die schakel van jou brak
kunnen ze dat op je werk niet zien?
Groeten, André
Ja, ik moest de kettingpons aan beide einden van de ketting gebruiken om de resten van de schakel te verwijderen, voor ik de nieuwe schakel erin kon zetten.
VerwijderenWaarom hij gebroken is? Geen idee, zal wel een slechte geweest zijn, of een productiefoutje. Heb ik met KMC kettingen nog niet meegemaakt, en daar rijdt ik toch weer al een hele tijd mee, naar volle tevredenheid. Met Shimano of Campagnolo kettingen was er altijd wat, speciale pinnetjes om te sluiten, speciaal gereedschap nodig, noem maar op. SRAM kettingen maken dan weer meer lawaai dan KMC, en het voordeel van KMC is dat het altijd en overal op past.
Groeten, Adri.
Met de MTB heb ik wel eens een KMC om mijn nek gehad maar dat gaat wat gekker dan met de Strada, hoewel ik de Scorpion ook wel eens op die manier mishandel ;-)
VerwijderenGroeten, André
Die racefietsen kregen het toch ook redelijk voor de kiezen, maar daar heb ik nooit een KMC kapot gereden. Die keer in '87 was het een Shimano ketting die brak, en nog wel een Dura-Ace, toch niet de minste van het stel..
VerwijderenGroeten, Adri.
Ik trapte die van mijn Strada in stukken en die heeft net als de Quest nooit meer gereden dan 6000 km en was toen nog geen jaar oud. Kan nooit slijtage zijn geweest en smeren doe ik gezien de weinige kilometers waarschijnlijk overdreven vaak.
BeantwoordenVerwijderenZulke dingen kunnen dus gewoon :-)
Het zwaarste gewicht dat ik in de sportschool kan verplaatsen is 180 kg, en dat is niet heel vreemd met dezelfde spieren die je in je ligfiets gebruikt als je de pedalen wegtrapt. In rijdende toestand weegt mijn Quest ~140 kg. Misschien kan zo'n iel kettingkje dat gewoon niet aan op de wat langere duur.
Ik heb een electrische kettingzaag nu, geen rook en stank. Hier brandt ook regelmatig de houtkachel, omdat ons absurde kabinet de vazal van de verenigde staten uit wil hangen en meer Russisch gas importeren niet acceptabel vind, en dat dan ook nog brengt als "klimaat maatregelen" en de belasting op gas verhoogt. Gas is juist een ontzettend schone brandstof, houtrook is dat niet...
Tja Quezzzt, het is mogelijk blijkbaar. Nu is een velomobielketting ook circa 3x zo lang dan een racefietsketting, dus het risico op breuk ook 3x zo hoog, in geval van een slechte schakel. Mijn treingewicht is misschien wat lager, maar komt toch ook ergens rond de 120 kg uit in de winter. En die 11 speed kettingen zijn natuurlijk weer wat smaller dan hun voorgangers met minder versnellingen om te bedienen.......Alles kan het verschil maken, ik weet het ook niet. Feit blijft wel dat als je zoiets onderweg midden in de polder mee zou maken je toch wel een probleem hebt, zoals ik al opmerkte, dan ben je vlug een half uur of zo bezig voor je verder kan. En dat is niet lekker als je bezweet uit die fiets komt en misschien ook nog in de wind staat..........
VerwijderenElektrische kettingzagen beginnen hier ook te komen, maar ja, de mijne doet het nog prima, en als je een elektrische mee het bos in neemt moet je eigenlijk ook een extra batterij mee nemen, anders loop je het gevaar dat je halverwege een stam zonder stroom komt te zitten, niet handig!
En regeringen? Die blijven grootmeesters in het verzinnen van allerlei rotsmoezen om zoveel mogelijk de bevolking uit te melken, klimaat is slechts één van hun vele stokpaardjes om weer een nieuwe belasting maatregel aan op te hangen.
Als er maar geld binnenkomt, dat ze dan weer aan allerlei onzin uitgeven, en ook vooral zichzelf niet vergeten.
Groeten, Adri.
Ik had het er vrijdag met Theo (Dronten) over, hij zij al dat het waarschijnlijk met mijn gewicht (100+) te maken heeft
VerwijderenEn het klimmen in de duinen, de zoute lucht doet de ketting ook geen goed en in mijn omgeving is bijna geen recht stuk te vinden dus steeds veel kracht op de ketting bij het aan zetten
Maar hij zij ook dat mijn ketting het nog redelijk heeft uit gehouden gezien het aantal km (26000)
Groeten, André
Is mogelijk André, ik weeg een stukje minder (73) maar klimmen doe ik natuurlijk wel vaak, circa 580 hoogtemeters op elke woon-werkrit. En zout strooien ze hier in de winter ook heel veel, plus dat we natuurlijk aan een fjord wonen, en de fiets ook op het bedrijf niet ver van het zeewater vandaan staat. Zout genoeg in de lucht hier ook denk ik........
VerwijderenMaar inderdaad, bij mij was de ketting op de Strada ook na 30.000 km hard aan vervanging toe.
Groeten, Adri.
Oei, dat is wel naar. Ik heb wel zo'n link bij me, maar geen pons, hmm. Overigens heb ik echt nog nooit een gebroken ketting gehad. Wel eens een gebroken crank. Dat was gelukkig op de gewone fiets, dus steppend met ~11 km/h naar huis gegaan over een afstand van 2 km.
BeantwoordenVerwijderenPons heb ik ook bij me, heb je wel nodig in zo'n geval. Is wel een klein meeneemponsje, die ik thuis heb werkt een stuk handiger natuurlijk.........Trouwens dat staan pielen langs de weg is al erg genoeg als je een lekke band hebt, laat staan als je nog langer dan dat bezig bent.
VerwijderenGroeten, Adri.
In 20.000 km heb ik nog geen enkele keer lang moeten pielen ;)
VerwijderenNee, maar het is al vlug te lang voor je gevoel als je bezweet op de wind staat.........;-))
VerwijderenVroegerrr... in mijn Alleweder brak vaak de ketting als ik doortrapte bij het opschakelen. Zeventien jaar later houd ik nog vaak de voeten stil als ik opschakel, drie questen en een df verder.
BeantwoordenVerwijderenMijn favoriete hulpmiddel bij de reparaties was een oude derailleur(binnen)kabel, daarmee krijg je de ketting met makkelijkst door de tunnels.
Opnieuw de ketting inrijgen is met een alleweder overigens makkelijker dan met een latere velomobiel. Toch ben ik blij dat het niet meer nodig is.
Hmm....Nooit gehad met opschakelen.....Nu ook niet, ik stond in verband met de steilte van de helling al in de laagste versnelling.
VerwijderenGoeie tip, die derailleurkabel! Bedankt, die neem ik mee!
En inderdaad, ook ik heb liever niet dit soort dingen onderweg, net als de rest van ons het liefst gewoon naar huis fietsen, en het onderhoud een beetje gepland uitvoeren.
Groeten, Adri.