Maandag autodag.
Na de kettingbreuk zoals ik beschreef in m'n vorige post werd er niet gefietst op maandag, er was sneeuw gemeld, en dan blijft BOB in z'n hok.Teun reed mee, en zou 's middags zijn eigen auto weer ophalen, die de week daarvoor weggesleept was door de NAF (Noorse ANWB variant) omdat het beestje niet starte. Bleek gelukkig een kleinigheidje, dus zoontje was weer mobiel de rest van de week.
Op het werk eerst de mededeling dat er een deel van de fabriek 4 dagen stilgelegd werd, en dat we in dat deel alle olie konden verversen.......wat neerkwam op circa 3 dagen met 12 uurs diensten lopen....Waar ik al lang geen fan meer van ben!
Toen belde Wilco om het overlijden van Erwin door te geven, dan staat de wereld even stil, ik was de hele week behoorlijk uit het lood geslagen........
Maar goed, het leven gaat door, en een paar dagen met veel zwaar lichamelijk werk hielp om de gedachten wat af te leiden van deze trieste gebeurtenis.
Ondertussen kwam er inderdaad sneeuw, en ook op dinsdag besloot ik om de auto te nemen. Ik zou alleen rijden, want Teun had geen overwerk, ik wel. Omdat het sneeuwde vertrok ik ruim op tijd om het rustig aan te kunnen doen onderweg.
Rustig ging het omlaag, naar de hoofdweg, ik draai de hoofdweg op, en de auto glijdt met een veel te wijde bocht bijna rechtdoor......en klapt met het rechtervoorwiel tegen een stoeprand. Iets verder ga ik aan de kant en kijk even naar het voorwiel, dat zowat tegen de wielkast aanloopt, de ophanging is duidelijk verbogen, dat is einde rit voor vandaag.........Ik draai en rijdt de 600 meter terug naar huis.
Met Teun meerijden dan maar, en de auto laten ophalen door de NAF, verzekering bellen en een huurauto regelen, die zit mee in de verzekering in geval van reparatie.
Dinsdag overdag even tussen het werk door naar Odda, de huurauto ophalen, dan kom ik 's avonds weer thuis.
Het blijft de hele week wat kwakkelen, en de enige dag dat er eventueel gefietst zou kunnen worden is donderdag, maar dan voel ik met te moe na 3 dagen met 12,5 uur overwerk met heel veel sjouwen en trappen op en neer. Op vrijdag ook weer sneeuwval, die nog de hele avond doorgaat.
Lichaamsbeweging.
De lichaamsbeweging voor zaterdag staat dus al vast.............Sneeuwruimen........Achter bezig met wegruimen........... |
Zoveel was het. |
Dat houdt me het grootste deel van de morgen wel op gang, na de luch gaan we nog even naar de winkel, en verder doen we het rustig aan. Even ontspannen in de sauna, en wat tv kijken 's avonds.
Weersverwachting.
Ook op zondagavond/maandagmorgen word sneeuw gemeld, dus dat gaat weer niet veel fietsen worden, maar verder de week gaat de temperatuur omlaag, van rond het nulpunt nu, naar circa -5 tot -8, en dan blijft het wel droog.Ik zie wel, het is toch aanpassen aan het weer in de wintermaanden..........
Uitzicht op zondagmorgen..... |
Kleine aanvulling, op zondagmiddag net na de lunch gaan we even gaan wandelen in het bos, boven in het dorpsgedeelte Hus, waar ook een deel bos is, en de weg naar de watervallen.
Voor de liefhebbers van sneeuwfoto's plaats ik er nog een paar die daar genomen zijn, weliswaar slechts met de telefoon, maar het geeft een indruk........
Bospad. |
Nog even wachten met picknick aan dit tafeltje...... |
Ook de stenen in de rivier hebben een witte pet...... |
Op ons keerpunt zien we dat er nog wat meer wit spul op komst is......... |
Ook de hangbrug ligt dik onder....... |
Ina laat zien hoe diep de sneeuw is....... |
Tot zover,
Groeten, Adri.
Mooie winterfoto's! Maar ook hier 'lijd' ik enigszins onder de nachtvorst: even lastig schakelen dan met een steevast vastzittend schakelkabeltje als het onder nul komt...
BeantwoordenVerwijderenEh, met de roeifiets bedoel ik;-)
VerwijderenBedankt Mick! Heb er net nog een paar bijgevoegd, we waren even gaan wandelen, het was boven in het dorp ook mooi........
VerwijderenZit er vocht tussen buiten en binnenkabel? Dan vriest het vast natuurlijk. Heb dat vorig jaar ook eens gelezen op Facebook, een trikerijdster had ook problemen met hetzelfde, bleek dat de kabels zo gemonteerd waren dat er water in kon lopen.
Groeten, Adri.
Het is zo'n ik zou haast zeggen "ouderwets" met metaal omwikkeld flexibel aansluitinkje die eigenlijk bij V-brakes horen. Probleem is ook dat het dicht bij ongelakt metaal en aluminium zit en ik het ook nog tegen de rijrichting in duw steeds...
VerwijderenHoi Adri
BeantwoordenVerwijderenGewoon even wachten tot de sneeuw bevroren is, dan kun je weer picknicken aan dat tafeltje, zit je alleen wat hoger ;-)
Groeten, André
Hoi André,
VerwijderenJij hebt ook overal een oplossing voor! ;-)))
Ga toch nog even wachten denk ik......
Groeten, Adri.
Een leuk experiment Paul!
BeantwoordenVerwijderenMaar een DF (XL) heeft geen voetengaten en de luchtinlaat is veel makkelijker af te sluiten dus niet compatibel.
Zelf denk ik trouwens dat een slok koffie uit je thermosfles sneller werkt en een groter effect sorteert ;-)
Eh....verkeerde blog gebruikt voor je commentaat Mick....
VerwijderenAy, bevestigend! En op het tablet kan ik de tekst niet overnemen. Om de commentaart te bezorgen ;-)
Verwijderen;-)) Tikfoutje, bedankt.....kan gebeuren, ook bij mij dus, wie is volmaakt?
VerwijderenRij je te weinig auto Adri ? :-))) Nederlanders zijn altijd goed voor dat soort acties bij sneeuwval en ijs omdat ze geen sneeuw en ijs gewend zijn, maar een echte Noor zoals jij ?
BeantwoordenVerwijderenWel balen, kost altijd weer geld.
Weet niet Quezzzt, wat rijdt ik nou per jaar? Circa 4000 km in de Panda, en ongeveer 9000 km in de camper, is dat genoeg om ervaring te houden? Stom ongeluk, dat wel, snap nog niet dat de auto gewoon door kon glijden, de winterbanden zijn nog goed, en het is vierwiel aandrijving. En hard ging het al helemaal niet, dus begrijpen doe ik het niet.
VerwijderenKost inderdaad wat geld, en achterloop, het is niet anders........
Groeten, Adri.
Alsof de Noren zo goed rijden, waarom moet Adri zijn fiets voorzien van een opvallende vlaggenmast ;-)
VerwijderenGroeten, André
Inderdaad André, over autorijdende Noren kan ik ondertussen wel een boek schrijven.......;-)
VerwijderenGroeten, Adri.
Je Panda heeft 2 wiel aandrijving waarvan de andere 2 wielen pas erbij komen ( met een visco koppeling in jouw geval ) als de aangedreven wielen al slippen.In de Panda ook niet echt voor koersstabiliteit bedoeld, meer om diens terreinvaardigheid te verbeteren waar 2wd zouden komen vast te zitten. En daarvoor is het lichtgewicht en constructief uiterst simpel maar bewezen effectief. Het kan je zeker helpen met je wielen niet in te graven in de sneeuw tot aan de bodemplaat :-)
VerwijderenAls je de adhesie grens van je banden-wegdek overschrijdt - en op een gladde helling is dat heel snel - ga je toch. Winterbanden stellen dat punt een beetje uit, maar voorkomen het niet per definitie. aandrijving of remmen doen in dat geval te weinig of niets. Enige wat je bewust zou kunnen doen is smallere banden ( meer wieldruk ) als niet alle wegen zo glad en besneeuwd zijn. Maar Panda bandjes zijn al niet erg breed, en het karretje realtief licht.
Idd gewoon pech Adri. Ik was ook niet serieus met te weinig auto rijden. Indien dat al het geval is, doe je dat goed :-)
Begrijpelijke uitleg Quezzzt, en kloppen doet het ook. Nou was het niet eens een helling, dus dat maakt het nog vreemder allemaal. Dat stuk is vlak, met iets verkeerde verkanting om op te rijden, zo is de situatie nu eenmaal, normaal nog nooit een probleem geweest.
VerwijderenDus inderdaad waarschijnlijk gewoon pech,
Ik pakte dat weinig autorijden ook niet echt serieus op, ik begreep wel dat je wat zat te stangen, geeft ook niks, ik kan wel wat hebben.
Ik ben daar trouwens nooit moeilijk over geweest, als iemand vraagt of ik kan autorijden is het antwoord steevast: "Nee, ik heb gewoon een rijbewijs, net als de rest."
Dat leverde wel eens een vreemde blik op......Mensen zijn soms zo vlug op hun tenen getrapt, dat heeft geloof ik te maken met een ego dat iets te groot is zonder daarvoor een reden te hebben......Maar dat kan ik ook mis hebben hoor, ik heb de wijsheid niet in pacht, en ben zelf verre van perfect.........;-))