dinsdag 1 januari 2019

Statistiek.

Traditie.

Dat begint het te worden, traditie om elk jaar op de eerste dag van het jaar de verreden kilometers van het afgelopen jaar te noteren, in te voeren in de statistiek "Kilometerstanden" op m'n blog, en er een klein bericht aan te wijden.
Belangrijk is het allemaal niet, het is meer "for the record", leuk om te weten voor jezelf, en mocht er iemand belangstelling voor hebben kun je het antwoord zo oplepelen.

Beste wensen!


Allereerst wil ik natuurlijk iedereen het allerbeste wensen voor het nieuwe jaar, met veilige kilometers en vooral een goede gezondheid!
Want dat blijft het belangrijkste, een goede gezondheid,  die je dan wel kunt onderhouden door een beetje te fietsen, maar dan moet dat wel zonder ongelukken gebeuren als het even kan........

En een ongeluk komt altijd onverwacht en gebeurd voor je er erg in hebt...........En als je dan schade aan je fiets hebt is dat niet leuk, maar eigenlijk niet erg, want fietsen maken ze nog dagelijks, en schades zijn meestal te repareren.
Maar als je net als Erwin de pech hebt persoonlijk letsel op te lopen is dat veel ingrijpender!

Kilometers 2018.

Zoals meestal sinds de aanschaf van de velomobiel zijn daar de meeste kilometers mee gemaakt, om precies te zijn 13290 km in 2018.
Dat is minder dan in 2017, een teruggang van -737 km in velomobiel kilometers dit jaar.

Ook met de Scott racefiets is gereden, ik had  me voorgenomen om meer met die fiets te rijden in 2018, en dat is gelukt. Niet spectaculair meer kilometers, + 80 km is niet meer dan een dagritje extra........
Totaal met de Scott zijn er slechts 939 km gereden in 2018.

Dat brengt het totale aantal fietskilometers voor 2018 op 14229 km, en dat is een aantal waar ik vaker uitkom, ergens tussen de 14 en 15 duizend km per jaar. Niets nieuws onder de zon dus.

De totaalstand voor de velomobiel staat nu na 6 jaar en 3 maanden op 74499 km, wat neerkomt op 991 km per maand.

Daar ga ik nog even mee door zolang ik me daar goed bij voel!


Tot zover,

Groeten, Adri.






8 opmerkingen:

  1. Ik wens vurig dat Erwin zal herstellen omdat ik me zo goed kan inleven in wat hem overkomen is. Ik heb vaak geschreven over dit type ongeval ( kwetsbaarheid hoofd buiten romp, smurfenmuts als aambeeld ) maar ging uit van gekantelde toestand met hoge restsnelheid naar een paal of boom schuiven en die dan over de neus glijdend in je gezicht krijgen. En heb het bij vm.nl ook erover gehad. Hun standpunt was "de klantvraagt er niet naar"

    Ik hoop dat deze kwestbaarheid in het ontwerp ( hoofd onbeschermd buiten de romp ) nu eens wel veranderd wordt. En niet alleen in nieuwe modellen, maar ook voor alle bestaande een oplossing wordt geboden. De klant vraagt wel steeds lichtere snellere velomobielen (!) en veligheid zou massa toevoegen.

    In de formule 1 heeft men immers nu ook een beschermbeugel voor het hoofd, en niet alleen een "smurfenmuts" achter het hoofd. Die beugel is erg (ook) impopulair maar (ook) zeer noodzakelijk. Verschil is dat die door regelgeving wordt afgedwongen. Carbon kan veel hebben ( en wij gaan niet zo snel als F1 ) en hoeft niet veel te wegen.......

    Ik wens dus een ieder wijsheid, hoop dat mensen nu ook veiligheid gaan vragen bij de producenten, zodat die er wat mee willen/kunnen. ( op een goede manier )

    Het leven is niet maakbaar, je hebt maar weinig dingen zelf in de hand al heb je wellicht de illusie dat het wel zo is....maar het weinige dat je kunt beinvloeden...zou je wat mee moeten doen lijkt me.

    Als we met zijn allen het echt zo goed met elkaar voor hebben ( nieuwjaars wensen ) moeten we voorkomen dat nog meer rijders door een overduidelijke kwetsbaarheid in het ontwerp onnodig zwaar gewond raken. Dit is gewoon te veranderen, alleen de wil de concensus der rijders die de producenten zal beinvloeden ontbreekt nog...


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Quezzzt, je hebt het er inderdaad al vaker over gehad, en helaas is je vrees waarheid geworden. Ik heb ook nooit willen beweren dat je geen gelijk had, een ongeluk is inderdaad zo geschied, en alles is mogelijk. Een beugel zoals in de Formule 1 zou waarschijnlijk het zware letsel dat Erwin nu opgelopen heeft kunnen voorkomen, helemaal mee eens. En die hoeft niet veel te wegen inderdaad. En dan nog, die discussie over die knippermast houdt ook nooit op, er blijven mensen die maar steeds vasthouden aan dat remeffect door de "stroomlijnverstoring". Heb ik er voor over, zal echt geen 10 km/u uitmaken...
      Een dergelijke beugel zou zo ontworpen kunnen worden, ook voor na-montage. De meesten zullen er echter niet aanwillen vrees ik.
      Ben best benieuwd naar de argumenten die tegen spreken als de discussie op gang mocht komen, zullen er ook weer een deel belachelijke bij zijn neem ik aan.

      En ja, ik geloof echt wel dat de mensen het goed met elkaar voor hebben, die wensen zijn wel gemeend!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Hoi Adri, jullie ook de beste wensen! Hope dat het een jaar zonder grote on gelukkig wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Wilco! Ja, zonder ongelukken als het mogelijk is, dat proberen we elk jaar.

      Verwijderen
  3. Hoi Adri

    Ook nog de beste wensen

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Bedankt, ook voor jouw de beste wensen!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen