Eindelijk.......
In maart 2017 bestelden we een Podbike, de Noorse elektrische velomobiel in wording, in september van dat zelfde jaar konden we proefrijden in de "mule", het naakte prototype, en nu in september 2019 werd de pre-launch van de testserie aangekondigd. Wie het verslag van die eerste proefrit nog eens wil lezen kan dat door te klikken: hier
Waarvoor alle mensen die een "pre-order" hadden geplaatst een uitnodiging ontvingen, dus ook wij kregen een invitatie om het evenement bij te wonen, op 21 september 2019, tussen 19.00 en 22.00 u.
Proefrijden in het prototype........ |
Ondertussen was in januari 2018 al een prototype onthuld, de T-0, die doorontwikkeld is tot wat nu de testserie gaat worden, T-1 enzovoort.
De bedoeling is dat er in oktober 2019 een twaalftal fietsen worden getest gedurende enkele maanden, door mensen in de buurt van Sandnes en Stavanger, zodat bij eventuele problemen gelijk deskundige hulp aanwezig is om dat op te lossen.
Na deze testen zal beslist worden hoe de productie modellen eruit komen te zien.
En even "for the record", er zijn ondertussen al 1800 (!) pre-orders binnen, dus ik ben niet alleen zo'n "gek" die wel wat ziet in een dergelijke velomobiel...........
En even "for the record", er zijn ondertussen al 1800 (!) pre-orders binnen, dus ik ben niet alleen zo'n "gek" die wel wat ziet in een dergelijke velomobiel...........
Naar Sandnes.......
Tja, hoe gek moet je zijn? Om op één dag 460 km heen en weer te rijden, en onderweg te zijn van 13.30 u 's middags tot 00.45 u 's nachts?Om 2 uur naar een nieuw soort velomobiel te kijken en er een paar honderd meter in proef te rijden?
Hoe dan ook, ik had het er voor over en deed het gewoon.
Om 17.50 was ik ter plekke, en stond voor het gebouw even in gesprek met nog zo'n "gek", Kai uit Duitsland, die had er het hele weekend voor uitgetrokken........
Om 18.15 mochten we binnen, kregen een "goody bag" en konden wat te drinken en wat snacks halen als we dat wilden, en wachten op het officiële gedeelte, dat om 19.00 u begon.
Ondertussen werden er door diverse aanwezigen al foto's gemaakt van de opgestelde fietsen, ook ik schoot een paar plaatjes.
Prototype en T-0 naast elkaar, onder het doek de nieuwe T-1. |
Ook zo zou je de Podbike kunnen parkeren indien plaatsgebrek. |
Onthulling en proefritje.
Om 19.00 u eerst een korte toespraak van Anne-Lise, economisch verantwoordelijke bij Podbike, en tevens echtgenote van ontwikkelaar Per, die even later het woord krijgt, en de vele vragen uitgebreid beantwoord.
Daarna gaan er 3 Podbikes naar buiten, en mogen allen die dat willen een proefronde rijden van enkele honderden meters.......
Ik kan niet veel zeggen over de proefrit, want wat moet je nou zeggen over een paar honderd meter?
Ik ben in elk geval positief verrast over het weggedrag en het gevoel van rijden, ook de ondersteuning voel je duidelijk meehelpen, nadat deze er eerst bijna onmerkbaar bijkomt, om dan bij doortrappen een flinke "boost" te geven.
Anders dan enige andere velomobiel die ik gereden heb, maar erg prettig!
Ook het uiterlijk vind ik geslaagd, het is ook allemaal erg netjes afgewerkt, hoewel het nog niet helemaal productierijp is.
Het T-1 model met dichte en open kap. |
Wie meer wil weten kan hun site bezoeken: Podbike.com
Of wie nog meer filmmateriaal wil bekijken, dan kan dat via hun Facebook pagina:
https://www.facebook.com/thepodbike/videos/2185232368442284/
Tot zover,
Groeten, Adri.
Hoi, krijg je niet het probleem dat de ruit beslaat?, vooral bij koud weer en als het regend in combinatie met donker zie je er niets meer door ben ik bang. Het zelfde probleem heb je ook bij een EVO R BV.
BeantwoordenVerwijderenHoi Edward,
VerwijderenDat probleem is bekend natuurlijk, weet ik zelf als velovaarder ook heel goed. Om dat probleem op te lossen wordt er een kleine ventilator ingebouwd met een verwarmingselement, en bij regen is er een optionele ruitenwisser voorzien. Allemaal nog in de pipeline, maar de prototypes zijn gereed.
Hopelijk komt dat goed, ik heb er goede moed op!
Groeten, Adri.
Ik denk ook dat men te gefixeerd is op lichte voertuig techniek maar niet in de gaten heeft dat een voertuig onbruikbaar is of wordt als je niet goed kunt zien !
VerwijderenBovendien weten diegenen die de EVO-R bewonderden dat ze hier het wiel opnieuw aan het uitvinden zijn maar toch tegen dezelfde problemen aan zullen lopen. Sommige versies van de EVO-R hadden ook een krachtige ventilator en een ruitenwisser. Maar dat kon het probleem van niet goed naar buiten kunnen kijken niet oplossen.
Stap maar in een auto met natte kleding bij koud weer. Een auto zonder airco krijgt het maar lastig voor elkaar met motorwarmte (=veel energie) het interieur vlot zo warm te krijgen dat vocht niet meer neerslaat op koude oppervlakken zoals ramen. En daarbij moeten die ramen ook zeker geopend worden om de verzadigde lucht te laten ontsnappen. Hoe ga je dat doen met een plexiglas kaas stolp ? Antwoord : dat kan niet. Geforceerde ventaltie is net als in een auto niet genoeg.
En dan is er nog de kwestie plexiglas en aanverwante kunststoffen. Weleens de geel verweerde koplampen van menige auto bekeken ? Juist, UV licht degradatie. En dat is nog buiten bekrassing gerekend dat ook zal optreden. Samen zorgen ze ervoor dat je na een gegeven tijdspanne gevaarlijk weinig zult kunnen zien bij zons op- en ondergang en tegen de koplampen van ander verkeer in bij duisternis.
Het is niet voor niets dat we onze vizieren regelmatig moeten vervangen, en dat is dan nog makkelijk en relatief goedkoop. En die kunnen altijd open als je niet ziet. Die kaas stolp zal wel goed zijn voor een aantal % van de nieuwwaarde en die vervang je niet zomaar na een jaar of wat.
Als laatste wil ik aanvoeren dat de bovenverdieping Nemo ( technisch en natuurkundig museum ) vol staat met mislukte lichte voertuigen.
Als je je in het verkeer wilt begeven is perfect zicht een absolute vereiste. En heo het aangedreven wordt....volstrekt onbelangrijk.
Kan goed zijn dat je gelijk gaat krijgen, we wachten het voorlopig af, de omgeving waar de fiets getest gaat worden heeft ook veel regendagen, en aangezien we de herfst ingaan zijn het straks "ideale" omstandigheden om de eerste serie te testen. Tot zolang blijf ik nog steeds geloven in het concept.
VerwijderenIk heb mijn mening over iets in het verleden wel vaker bijgesteld, dus zonder een proefrit kan ik die ook beter niet vastleggen vind ik.
BeantwoordenVerwijderenMaar even iets anders. De link 'hier' loopt alleen maar naar de tekst 'De pagina die je in deze blog zoekt, bestaat helaas niet'?
Heel verstandig Mick, klinkt bekend trouwens, doe ik ook tegenwoordig, zal wel de leeftijd zijn?
VerwijderenDe link zou nou moeten werken, bedankt om er even op te wijzen!
Ik vind het alvast een mooie evolutie, helemaal anders dan de (ook knappe) Alfa7. Niet toegespitst op snelheid, geen HPV, maar een velomobiel die bedoeld is voor een ruimer publiek. Benieuwd waar het naartoe gaat. 1800 pre-orders is iets waar de meeste velomobielfabrikanten enkel van kunnen dromen.
BeantwoordenVerwijderenInderdaad Jan, heel juist! Dit voertuig is bedoeld voor forenzen die wel willen fietsen, maar niet bezweet aan willen komen, zeg maar om de auto te vervangen door een voertuig wat goedkoper en beter voor de gezondheid is. Inderdaad, 1800 pre-orders krijgen de meeste velomobielbouwers waarschijnlijk natte dromen van, maar de keerzijde is natuurlijk dat er een hele organisatie opgebouwd moet worden om de productie en levering aan de gang te krijgen, en dat proces gaat het wachten niet korter maken vrees ik...........
VerwijderenMaar ik geloof nog steeds in het eindproduct!
Ik maak me een beetje zorgen over de manier waarop de kap open gaat. Kom je er nog wel uit als de fiets op zijn kant ligt?
BeantwoordenVerwijderenZo was er een Britse piloot die door een defecte rem doorschoot en van een vliegdekship af reed. Door de klap op het water wilde zijn (vergelijkbare) plexiglas koepel niet open. Ondanks verwoedde pogingen van een reddings helicopter moeste ze de man dagen later van de zeebodem halen.
VerwijderenDie piloot had trouwens een pistool en had de koepel stuk kunnen schieten. Maar paniek schakelt je denkende hersenschors uit. Alles waarbij je na moet denken lukt dan niet meer. daarom zijn menssenmassa's in paniek levensgevaarlijk en gedragen zich als een vloeistof.
zo'n koepel is waarschijnlijk levensgevaarlijk in sommige omstandigheden. Maar dat zijn velomobielen waar je maar op 1 manier uit kan zowiezo.
Ook hier kun je gelijk hebben, ik heb de vraag ondertussen doorgespeeld naar Podbike, maar nog geen antwoord terug ontvangen. De kans dat de fiets op de kop staat is niet zo groot, maar op de kant liggen zal zeer goed kunnen na een aanrijding, en dan is het inderdaad de vraag of je in paniek de kap kunt openen.........
VerwijderenGoede opmerking Marco, ik zal het eens vragen op hun site. Nu is het wel een vierwieler natuurlijk, dus net als onze QV's zal omslaan niet vlug gebeuren, maar je kan natuurlijk altijd aangereden worden door een ander voertuig ook........En dan zou dit wel eens actueel kunnen worden....
BeantwoordenVerwijderenHoi Adri, het ziet er goed uit. En dat beslaan zal wel meevallen als je de ondersteuning wat hoger zet ..
BeantwoordenVerwijderenHoi Wilco,
VerwijderenVindt ik ook. En inderdaad, die ondersteuning zit er niet voor de sier op, gewoon gebruiken inderdaad!
Niet of bijna niet trappen zou de complexiteit van het hele voertuigjes verslaan....niet alleen een e-voertuigje maar nog aandrijven/bijvullen met trappers ook.
VerwijderenOp YT kun je vinden dat in China hele steden inmiddels met echt indrukwekkend moderne supercompacte e-autootjes en busjes rondrijden waar vanalles inkan. Ze moeten daar ook wel vanwege de dodelijke smog. Ze zijn ook goedkoop en technisch niet complex, en dus veel nuttiger dat een veel te complex e-voertuig waarmee je kan trappen - maar zoals jullie suggeren - niet doet omdat de zaak dan aandampt en je niets meer kunt zien.
Mijn reacties zullen wel super negatief overkomen op zeiken af maar ik zou graag willen dat men te kennen geeft goed na te denken voor men iets ontwikkeld. Dat mis ik hier totaal.
BeantwoordenVerwijderenDit lijkt meer op de lancering van een nieuw iphone of ipad model en de hype creatie die bij zo'n marketing hoort.
Maar iedere velomobiel rijder moet toch wel de olifant in de kamer zien bij het zien van dit ontwerp. Velomobielrijders transpireren al heel wat langer in hun voertuigje, die nooit helemaal dicht ( kunnen ) zijn. Waarom deze dan wel ??
Ik gun ze best dat ze slagen als het echt slimme ontwikkelaars zijn. Maar het oorverdovend uitblijven van antwoorden hoe het zit met beslaan, bekrassing, verwering en benauwdheid doet mij vermoeden dat men vergeten is dat er mensen in moeten.....
Negatief? Nee, dat staat niet in mijn woordenboek! Kritisch wel, en dat is goed, want kritiek kan zeer positief zijn, omdat het je aan het denken zet. (Of je woedend maakt als je intelligentie wat te kort schiet....)
VerwijderenDaarom stel ik altijd erg prijs op je commentaren Quezzzt, want ze hebben me meerdere malen aan het denken gezet, en vaak heb je gewoon gelijk.
Goed, even terug naar het onderwerp, er is toch wel over nagedacht, de ontwikkelaar heeft zijn masterstudie in 2015 eraan gewijdt en is daarvan uit begonnen met de ontwikkeling van de fiets. Het komt dus allemaal niet zomaar uit de lucht vallen.
Beslaan is al eerder verklaard, daar zou een kleine ventilator met warmte element voor geplaatst worden, plus dat je door de ondersteuning niet zo veel transpireert als in een normale velomobiel. Krassen zou moeten meevallen door een speciale coating aan te brengen, dat zou ook de verwering moeten voorkomen. Benauwheid, weet ik niet, maar omdat je in een volledig "open" koepel zit, is het zicht rondom zeer ruimtelijk, en zeker niet benauwd of claustrofobisch, zoals sommigen ervaren in een andere velomobiel met kap. Zoals de QV, die met schuimkap en "alienhood" enkel een kijkspleet overlaat, die mij niet stoort, maar anderen wel soms......
Maar inderdaad, het zou kunnen dat je gelijk hebt, en net als ik dit weekend las op het blog van een Noor die er ook bij was, zal ik ook een uitgebreidere testrit willen maken voor de fiets echt afgeleverd mag worden. Want ook ik ben en blijf kritisch, en wil wel zeker van m'n zaak zijn voor ik dat toch wel aanzienlijke bedrag uitgeef.
En.....blijf je mening gewoon geven, kan ik prima mee leven!
Groeten, Adri.
Met benauwdheid bedoel ik dat als de luchtvochtigheid stijgt in een ruimte het mechanisme van je lichaam koelen met transpireren verstoort wordt. Vochtige lucht kan immers slecht vocht opnemen, en verdampt transpiratie op je huid niet waar door koeling onvoldoende wordt.
BeantwoordenVerwijderenAls je nog wel iets kunt verdampen maar het proces niet optimaal is voel je benauwing.
Wist je dat een mens kan overleven in een omgeving van 50+ graden luchttemperatuur ( alles om je heen is 50 grade ne je zou je branden als je wat beetpakt ) als de luchtvochtigheid bijna 0 is ? Zo efficient is koelen met verdampen van transpiratie.
Maar als de luchttemperatuur slechts 35 graden is ( koeler dan je lichaam ) en de luchtvochtigheid 80 % of hoger is dat binnen een paar uur dodelijk !!
Sommige velomobielrijders zullen dit weten door studies of interesse, maar ik denk dat de meesten gewoon open rijden omdat ze dit voelen en voor de meest comfortabele situatie kiezen. Dat bijna alle velomobielrijders open rijden is veelzeggend en waarschijnlijk uiterst belangrijk en zeker geen klein detail als je een fietsvoertuig wilt ontwerpen.
Maar zoals je aangeeft is dit waarschijnlijk niet echt een fietsvoertuig maar een voertuig waarmee je "bij kunt vullen" om de actieradius te vergroten. Doch, als je je inspant en hij beslaat te makkelijk of je krijgt het benauwd zul je dat voortaan wel laten en dan is het ding toch gedeeltelijk mislukt want hij is te complex en te duur als gewoon e-voertuigje ( zonder trappers )
Sorry voor het niruwe epistel, maar dat is dan het onderwerp benauwd worden in kleine ruimten, anders dan claustrofobie. En dat laatste is ook een beperktende factor voor veel mensen.
Bedankt voor je uitleg, dat is inderdaad wel een punt dat ik ook in gedachten had, en daarom een langere testrit zou willen maken, ook in wat terrein dat meer aan mijn woon-werk route doet denken. Want ook met ondersteuning kan je nog behoorlijk zweterig worden, en dan is het maar net de vraag of die geplande ventilator sterk genoeg is....We kennen inderdaad allemaal de verhalen van de Evo-R.......
Verwijderen