vrijdag 19 oktober 2012

Terugreis.

Donderdag 4 oktober laden we de camper helemaal vol, en gaan de Strada erop en de fietsen achterop op de fietsdrager. De veranderde slede en oprijrails worden nu in de praktijk getest en zowaar, de Strada staat na vastmaken op de slede en gereedzetten op de reeds geplaatste "rails" in minder dan 1 minuut boven op de camper, daarna "alleen" nog even alles secuur vast zetten met riemen, de rails demonteren en ook bovenop vastsnoeren. Tot slot de gewone fietsen achterop, en na nog een lekkere douche en koffie bij mijn ouders was het afscheid nemen en vertrekken.
Vertrek was om 10.30h, en de planning was om deze dag tot voorbij Hamburg te komen. Omdat de reis over de "noord" ons goed bevallen was op de heenweg, kozen we hier nu weer voor. Na een rustig verlopen reis stopten we om bijna half 5 bij de grens tussen Duitsland en Groningen, en aten op het gemak een hapje in het wegrestaurant daar. Na een stop van circa een uur ging de reis verder en het ging eigenlijk vrij gesmeerd allemaal. De eerste hoogtetest was eigenlijk de Elbetunnel in Hamburg, er stond een bord met max. hoogte 4 meter. Volgens mijn berekening was de camper met de Strada er bovenop circa 3,75m, dus dat moest kunnen. Het ging dus ook gelukkig goed! Altijd maar afwachten of theorie en praktijk helemaal overeenstemmen.
We reden door tot half elf 's avonds, en na 12 uur reistijd waren we over de Deens/Duitse grens bij Flensburg geraakt, het doel voor deze dag was dus ruim gehaald.


Vrijdag was het in tegenstelling tot donderdag slecht weer, regen en wind, Ina werd wat nerveus met de gedachte aan de hoge bruggen die we over moesten. Ik dacht zelf dat het wel zou meevallen, de wind zat eigenlijk in de goede hoek, veel achter en zijachter richting Zweden. We kozen deze keer voor de eerste maal om geheel over de weg terug te rijden, dus via Denemarken naar de Øresundbrug en zo via Zweden naar Noorwegen.
De bruggen vielen inderdaad  mee, ging goed allemaal. Ondanks de regen konden we toch redelijk doorrijden, we hadden geen planning gemaakt voor deze dag, we zouden wel zien hoever we kwamen. Vlak voor Gøteborg hadden we een stop bij een MacDonalds, en reden daarna om ongeveer half zes door de stad heen. Dit was de eerste keer dat we wat opgehouden werden door langzaam rijdend verkeer. Verder ging het vlot tot aan de Noors/Zweedse grens bij Svinesund. Daar was er een stop omdat ik de Strada moest aangeven en inklaren. De fiets was zonder BTW gekocht in Nederland en moest daarom aangegeven worden. Na een half uur stond ik weer buiten met de juiste formulieren, gestempeld en al, en konden we nog een stuk rijden om een slaapplaats te zoeken.
Na de Oslofjordtunnel vonden we een mooi plekje vlak voor Kongsberg, en na weer 13 uur reistijd was het goed slapen.







Zaterdag 6 oktober was de laatste ruk naar huis, via Kongsberg reden we over RV 40 naar Geilo, en via RV 7 over de Hardangervidda naar Kinsarvik waar we om half 4 's middags aankwamen. Op de 40 naar Geilo kwamen we nog een tunnel tegen die er verdacht laag uitzag, maar het hele spul kon er toch goed onderdoor. Al met al was ik toch opgelucht toen ik met het hele spul heelhuids voor de deur stond, het was toch ongeveer 2000 km rijden in de afgelopen dagen, dus veel achter het stuur gezeten.
                                                                         






Daarna.........Uitpakken natuurlijk, en ook de fietsen en de Strada, (die ondertussen omgedoopt was in BOB, omdat er meer mensen de vraag hadden gesteld of het een bobslee was) afladen.

4 opmerkingen:

  1. Tja, je moet wat verzinnen om het ding alleen op en af te kunnen laden, om te tillen ben ik te zwak en m'n armen zijn te kort..............☺

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Adri,

    Vervoer jij je velomobiel nog steeds zo boven op de camper?
    Of heb je inmiddels eist anders bedacht.
    Zit zelf te denken om een soort fietsdrager achter op de camper te maken.

    Albert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Albert,

      Grappig om zo lang na publicatie nog een reactie te krijgen op een bericht!
      Maar goed, je vraag: De Strada is alleen toen op deze manier vervoerd, en dat ging vlekkeloos. Later is er geen noodzaak meer geweest om de fiets op de camper mee te nemen.
      De afgebeelde camper is ondertussen vervangen voor een half integraal, bij de nieuwe camper heb ik ook een trapje en drager bovenop laten monteren bij aankoop, omdat ik de mogelijkheid om de fiets te vervoeren op deze manier niet wil laten vallen.
      De fiets is echter nog niet op het dak van de nieuwe camper geplaatst tot nu toe. Bij eventuele inruil/verkoop/aankoop van een andere velomobiel zou ik de Strada wel op het dak terug naar Nederland (of waar dan ook) brengen, en de vervangende fiets op dezelfde manier terug thuis krijgen.
      Ik heb wel eens gehoord dat er een Fransman ooit een Mango ophaalde in Groningen met een zelfgemaakte drager achterop zijn camper, maar foto's daarvan heb ik nooit gezien, daar kan ik je helaas geen tips over geven......
      Zoiets zal best te maken zijn, rekening houden met de afmetingen en gewicht van de fiets staat voorop uiteraard.
      Op mijn manier is het bewerkelijk, en kost wat extra brandstof tijdens het vervoer, maar het hele spul is makkelijk op en af te bouwen, en zolang de totale hoogte onder de 4 meter blijft kan je zonder problemen onder viaducten en door tunnels rijden op het merendeel van de wegen.
      Succes met het maken van een drager!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen