zaterdag 9 maart 2013

Retourtje apotheek.


Zo weer even een berichtje uit het noorden. In tegenstelling tot het regenachtige Nederland hebben we hier weer al een paar weken prachtig weer, de temperaturen zijn nog niet voorjaarsachtig maar de winter begint langzaam aan zijn greep iets te lossen. Overdag hebben we veel zon en strak blauwe luchten, met +3 tot +5 is het niet echt warm, maar alle wegen zijn sneeuw en ijsvrij. In de avond en nacht zinken de temperaturen weer tot -3 tot -5, zodat het op sommige plaatsen over de weg lopende smeltwater van de ijsmassa's weer tot verraderlijk gladde plekjes bevriest. Gewoon rekening mee houden, dan gaat het prima om te rijden.
Hier geeft het ijs zich gewonnen. ( Fresvik)
De spijkerbanden blijven er voorlopig nog een paar weken onder, ik ga geen onnodig risico nemen.
Uitzicht vanaf buitenzijde Vindhammartunnel bij Fresvik.
Omdat het zulk prachtig weer is kan ik niet thuisblijven, ik verzin gewoon een uitstapje! Het word een retourtje Odda, om bij de apotheek daar even mijn astmamedicatie op te halen. Dat kan ook gewoon ingepakt worden en met de dienstbus meegegeven worden, zodat het in Kinsarvik in de plaatselijke Spar opgehaald kan worden, maar ik wil toch fietsen, dus rij ik zelf die 85 km wel even op en neer.


Het onverlichte tunneltje bij Skjeldås.

 Na een stop bij Fresvik stop ik iets verder ook bij het tunneltje bij Skjeldås, op de foto is duidelijk te zien dat het voor fietsers en voetgangers verboden is om er doorheen te rijden/lopen. Deze verkeersdeelnemers moeten het "fietspad" aan de buitenzijde gebruiken.




Fiets/voetpad.

Ik neem een foto van het "fietspad" dat door het aflopende water van de rotswand ook een hangijspartij ontwikkeld heeft, en omdat het niet is onderhouden of afgeschraapt zoals de andere plaatsen met "is-svuller" plaatselijk geheel bedekt is met ijs. Dit is precies wat André Dronkers bedoelde in zijn reactie op "Ijsbobbels". De Noorse regering heeft ook een programma om het fietsen te stimuleren, dat is hier ook duidelijk te zien! Let ook even op de hoeveelheid stenen en andere neergekomen rommel tijdens het winterseizoen, hier ga ik dus niet overheen met de fiets, die discussie durf ik wel aan mocht ik worden aangehouden door de politie als ik in een tunnel fiets die een verbodsbord heeft!








Ziet er heel fietsbaar uit nietwaar?

Na mijn bezoek aan de apotheek gaat het weer huiswaarts, en neem ik nog een foto van mijn werkplek, hieronder aangegeven op het bord.




Mijn werkplek: Tizir Titanium & Iron.





Misschien wel leuk om even een promotiefilmpje van het bedrijf te bekijken, dan krijgen jullie een idee hoe het er op een smelterij uitziet. Met dank aan Bram Smit, die me attent maakte op het bestaan van dit filmpje! Open de volgende link:
http://vimeo.com/29432297
Veel kijkplezier!

Terwijl ik verder langs Tyssedal rijd, hoor ik sirene's en zie blauwe zwaailichten in mijn spiegel. Er passeren 2 brandweerauto's, gelijk gevolgd door een ambulance. Dan zal er wel een ernstig ongeval gebeurd zijn verderop vermoed ik. Een stuk verder stop ik even bij Espe, en maak een foto op ongeveer dezelfde plaats waar de Strada eerder stond bij het hangijswandje. ( Natuurlijke ijssculpturen)
Ik rijd verder richting Kinsarvik en dan hoor ik weer een sirene, er passeert nog een brandweervoertuig met aanhanger. Op de aanhanger een motorboot, dit geeft aan dat er waarschijnlijk een voertuig te water is geraakt tijdens het ongeval.
Bij Espe, ook hier is de dooi ingetreden.
Eindelijk na de bocht net voorbij Øvre Børve zie ik de plaats van het ongeval, zwaailichten, auto's in de file, 2 bootjes die op het fjord heen en weer varen en de overvliegende ambulance helikopter van het Haukeland Universiteitsziekenhuis te Bergen. Dit is een ernstig ongeval dus!
Als ik ter plekke arriveer komt de schoolbus voorbij en stopt net voor me, de schooljeugd waaronder onze zoon Teun stroomt sensatie belust de weg op, het lijkt nog het meest op een mierenhoop waar met een stok in gepord word!
De druk bellende jeugd meld een steenlawine die een auto zou hebben meegesleurd, en de hele weg zou versperd zijn. Ik rijd een stukje door, naar de in de verte staande politieman, die zegt me gelijk dat ik rustig langs kan fietsen, er is geen versperring.
Niemand zegt verder iets, thuisgekomen blijkt dat er een vrachtwagen geladen met stenen over/door het betonrandje dat de reling vormt naar beneden gereden is. Aan de vegetatie was te zien dat er iets groots naar beneden gegaan is, tevens zijn er glas/spiegel scherven gevonden aan de waterkant.
Brandweerduikers vonden ook delen van de vrachtwagen  op 35 meter diepte, maar zowel de 36-jarige chauffeur als de vrachtwagen zijn nog niet gelokaliseerd.
Weer erg triest dit ongeval, er moet aangenomen worden dat de man overleden is, het zeewater is nog erg laag in temperatuur, dat overleefd niemand erg lang. De zoektocht naar het slachtoffer is vrijdagavond afgesloten toen het donker werd, op zaterdag is er met een helikopter de kustlijn afgezocht, op zondag gaat er met een bootje gezocht worden. Als de zoektocht niets opgeleverd heeft zal er waarschijnlijk maandag aanstaande een radiografisch bestuurde miniduikboot ingezet worden.
Volle paraatheid.



Rustig voorbijrijden.
Thuisgekomen blijkt dat de weg inmiddels afgesloten is, ik moet wel de nachtdienst in op de vrijdagavond. Mijn 12-uurdienst begint om 19.00h, dus moet ik wegrijden om ongeveer 18.00h.
Ik bel dat ik wat later zal zijn in verband met de wegafsluiting, om 18.15 word op de computer gemeld dat de weg open is en vertrek ik alsnog naar het werk. De wegafsluiting had blijkbaar te maken met het neerzetten van de helikopter, die een knap staaltje liet zien door hier te landen. Deze foto is van internet geplukt, was gepubliceerd op de digitale uitgave van het Hardanger Folkeblad.

Niet heel veel ruimte hier!

Iedereen leeft mee met de nabestaanden natuurlijk, dit soort ongevallen brengt altijd een schok teweeg in de plaatselijke gemeenschap.

Tot zover mijn retourtje apotheek, later meer!

Groeten, Adri.

10 opmerkingen:

  1. Hi Adri,
    Great pictures as usual! It's always nice to see how beautiful your area is. Those roads must be hard to drive on for the big trucks. I wonder what he was hauling? Will they pull out the truck? Here in Canada we have many winter roads. They are roads that go over frozen land and lakes that are only used in the winter. They lead to remote mines and settlements. During the winter the bulk of their years supplies are hauled in by truck. The laws are strict here if a truck goes though the ice it must be recovered no matter what the cost is. Most drivers get out alive if they break though the ice.
    Kevin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Kevin,

      This is the main road in our area, and yes, it's hard to drive with trucks, busses and even with a camper one can have a problem if one meets a bus or a truck. The truck was hauling rocks/stones from a stone/rock mine to the nearby village where the stones should be dumped in the harbour, to provide en extension on the harbour pier. Also in Norway the truck has to be recovered, they also want to recover the body. But first they have to locate the truck, they didn't locate it yet.
      Problably a remote controlled mini submarine is the next try to locate the truck.
      Everyone hopes at least the body will be found, the driver leaves a wife and 2 kids behind.
      Greetings, Adri.

      Verwijderen
  2. wederom indrukwekkende plaatjes!!!
    hier is de zon weer vertrokken en is de kou weer gearriveerd... Noorse kou???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marcel,

      Bedankt, ik denk niet dat het Noorse kou is bij jullie, hier is het ook niet warm (-3 nu) op het ogenblik. Wel is de zon hier volop!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Beautiful pictures but what a sad story. Parts found at 35m depth. Could be that the truck is too deep to recover?!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Magic Bullet,

      Bedankt! Inderdaad een trieste geschiedenis, helaas....... Tot nu toe is er nog geen spoor van de kiepwagen gevonden, los van die delen op 35 m diepte. Er is gezocht met de heli, langs de kustlijn om een eventueel aangespoeld lichaam te ontdekken, en ook om te kijken of er ergens een olievlek op het water te zien was. Vandaag (zondag) zou er met een boot langs de kust gevaren worden, weer om eventueel het lichaam te bergen. Het laatste nieuws van de plaatselijke krant was dat er 10 tot 15 meter zicht was in het zeewater, er zijn luchtbellen waargenomen en wat olievlekken. Er word nu vanuit gegaan dat de vrachtwagen circa 90 meter uit de kust ligt, en op circa 75 meter diep. Maandag word dan waarschijnlijk een ROV, een radiografisch bestuurde miniduikboot met camera ingezet. Het hele district wacht gespannen af wat er volgt.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Aangrijpend verhaal, boeiend beschreven !
    Je hebt talent !
    En....inderdaad een boeiend bedrijf, dankzij de witte steenkool
    Als techneut word ik altijd opgewonden van titanium !
    http://vimeo.com/29432297
    Mooi bedrijfsfilmpje !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bram,

      Bedankt voor je reactie, en de link naar de film! Ik had deze zelf nog niet eens gezien!
      Als metaal is titanium inderdaad mooi materiaal, ik overweeg als volgende racefiets een titanium Vannicholas, liefst op maat gemaakt in Numansdorp. Schitterende frame's maken die jongens! Maar de Scott is nog geen 2 jaar, dus die moet nog heel lang mee!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Mooi fietsomgeving! helaas een triest ongeval.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Casper,

      Ja, de omgeving is heel mooi, wel heel anders om te fietsen, meer hellingen en vals plat dan in Nederland, wat maakt dat mijn gemiddelden totaal niet te vergelijken zijn met die van jullie. Inderdaad weer een triest ongeval, de wegbeheerder is bezig met vangrail plaatsen, terplekke was dat nog niet gebeurd, daar was het betonkantje niet meer dan 33 cm hoog. Niet veel vaart nodig dus met een zware vrachtwagen om daar overheen te gaan. Dit is helaas al weer de vierde persoon die op deze wijze omkomt, op de 5 jaar dat wij in het district wonen. Zulke ongevallen gebeuren dus eigenlijk veel te veel hier, zeker als je ziet hoe dunbevolkt het hier is.
      Zelf maar goed blijven anticiperen is mijn motto dus!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen