4 km buiten Kinsarvik, nog gedeeltelijk ijskorsten. |
Bijna boven op Bu, volop sneeuwpulp op de weg. |
Op weg naar huis, 2 km van het dorp is heel de weg "schoon". |
Op de woensdag daarna begon mijn vrije week, en hadden we een tripje gepland met de camper richting Oslo, of beter 30 km noordelijk van Oslo, naar het plaatsje Hakadal. Erg vroeg in het jaar om met een camper te rijden, er is nooit zekerheid of alle passen en bergwegen open zijn.
Onderstaande foto's zijn door Ina gemaakt door de voorruit van de rijdende camper, we rijden richting Geilo op Rv 7 over de Hardangervidda.
De reden voor ons uitstapje was bezichtiging van een "nieuwe" camper, we hadden model gezien dat ons beviel op de foto's, en die was gereserveerd tot we kwamen kijken. We dachten al langer over vernieuwing, de onze is nu bijna 10 jaar oud en zette ons toch voor een paar verrassingen het afgelopen seizoen. Deze zagen we staan en waren we gelijk "weg" van.
Het is een Challenger Genesis 44, gebouwd op een Ford Transit chassis, op kenteken gezet op 27-4-2012, dus wel een gebruikte, km-stand 6500! Voor ons is deze gewoon nieuw, er zit ook nog 4 jaar fabrieksgarantie op. De verkoper was zeer schappelijk, gaf ook een acceptabele inruilprijs en we besloten ervoor te gaan. Geweldig verschil tussen de oude en de nieuwe tijdens de proefrit, je merkt uiteraard verschil tussen een auto met 84 pk( de oude) of 140 pk!
Na de zaken geregeld te hebben en nog wat extra's besteld te hebben, ( winterbanden op velg, fietsendrager, en dakrails met trapje) werd de thuisreis aangevangen. Prachtig weer, ondertussen +5 graden, en goed te rijden wegdek. De verrassing kwam in het plaatsje Gol, een lichtbord met de tekst dat de Hardangervidda afgesloten was voor verkeer onder de 7,5 ton, dus ook voor ons. Reden daarvoor was de krachtige wind, die het gevaarlijk maakte om over de hoogvlakte te rijden. Alternatieve route dan maar, noordelijker over Aurland, een paar uur omrijden, maar we kwamen in elk geval de donderdagavond weer thuis. Je weet nooit hoelang ze de wegen dichthouden, veiligheid staat voorop uiteraard.
Thuis in gang gegaan met het maken van een opberghoes voor de deelbare kap, 2 badlakens dubbelgevouwen en aan elkaar genaaid, zodat er een soort enveloppe met 3 vakken ontstaat. Daar passen de 2 dakdelen en het vizier dan in en kunnen dan achterin de fiets mee als de kap er niet op hoeft. Het liggende deksel past in de neus en rijd op die manier mee.
Alles past erin, kan zo achterin de fiets. |
Zonsondergang in Kinsarvik. |
Zee-egels in het fjord. |
Tijdens een wandeling. |
Later meer!
Groeten, Adri.
Hi Adri,
BeantwoordenVerwijderenGreat Photos again. All that snow looks like our part of Canada except it's much flatter here. Congratulations on your newer camper. It looks like new. I am sure the extra power will be better. We have an old camper with a large 350 HP gas motor. It has lots of power but it uses lots of gas. We too are looking to buy a newer diesel but we are still undecided as to what type. I look forward to see your camping photos.
Kevin
Hi Kevin,
VerwijderenThanks! Yes, the extra power will be helpfull in the climbs, the old one never let us down, but had some hard times now and then. As soon as the camper be delivered, we take it out for a tour when its nice weather in one of our free weekends. I'm sure there will be shot some photos to!
Greetings, Adri.
Gefeliciteerd met je nieuwe camper. Klinkt als een heel verstandige 2ehands koop! Mooie foto's; wat een prachtig land is Noorwegen toch.
BeantwoordenVerwijderenHallo Magic,
VerwijderenBedankt! Wij vonden het inderdaad een verstandige keuze, net de "kop" eraf, en zo goed als nieuw, zo vind je ze niet vaak.
Je opmerking over Noorwegen kan ik het alleen maar mee eens zijn als vrijwillig emigrant.......
Groeten, Adri.