vrijdag 13 december 2013

Met de snelheid van het licht........

Na de crash.

Na de crash word er weer gewoon woon-werkverkeer met BOB gereden, alleen moest ik een aanpassing maken in mijn verkeersgedrag, zeker aangaande tegenliggers met grootlicht. De verblinding was toch wel de aanwijsbare oorzaak van de crash, volgens mij althans.
Onder de vele tips was er ook eentje van MuziQuest, die schreef dat hij altijd in de remmen ging bij tegenliggers, en dan wacht tot ze voorbij zijn alvorens z'n weg te vervolgen. Op zich een veilig iets om te doen, zonder twijfel! Even heb ik overwogen om dat ook te gaan doen, maar ondanks dat het hier niet erg druk is vond ik het toch geen aantrekkelijk idee.
Een andere optie was dat ik mezelf wat "zichtbaarder" maak, die mogelijkheid heb ik ook, en wel door extra lampen te bevestigen op de lampsteunen bij de spiegels.
Die extra lampen heb ik vorig jaar in de winter ook gebruikt, maar raakten in de zomer in ongebruik, de gewone verlichting is in principe ook voldoende voor mij om alles goed te zien.
Nu gingen de lampen er terug op, en de lamp aan de rechterzijde werd vrij laag gericht, zodat ik prima zicht heb op de wegkant aan de rechterzijde. Deze lamp blijft de hele rit aan, geen probleem.
De linkerlamp staat volledig naar voren gericht, en werpt een felle lichtbundel ver voor me uit. Deze kan ik vanaf het stuur met een knop schakelen, zodat ik indien nodig de lamp kan doven.

De "bermlamp"

De "schijnwerper".

De bedieningsknop van de "schijnwerper".

Korte dagen.

In dit jaargetijde zijn de dagen natuurlijk kort, zonsopgang hebben we hier ongeveer rond 09.30u, en dan gaat de zon onder om circa 15.30u, dus 6 uur daglicht betekend vaak in het donker rijden. De zon zien we niet in het dorp, de bergrug zuid van het dorp is 900 meter hoog, en de zon komt daar vanaf half november niet meer overheen. Even wachten tot ongeveer de tweede week in februari, dan komt de zon er weer 5 minuten overheen. Daarna worden de dagen snel langer.
Mijn eerste dagen na de reparatie waren 12 uurs diensten, dus om 05.00u vertrekken en om 20.45u thuis betekent constant met verlichting rijden. Na 3 dagen gaan we dan over naar 2 middagdiensten, dan rijd ik de heenweg in daglicht, wel altijd met verlichting om zichtbaar te zijn, terug naar huis is het weer donker. 
De gewone ochtenddiensten start ik de terugrit om circa 15.15u, dus kom ik onderweg in het donker te rijden.

Ochtendlucht Kinsarvik,  circa 09.15u


Asociaal????

Gebruik van de bermlamp bij de rechterspiegel geeft prima zicht op de wegkant, die lamp brand continu. Als er geen tegenliggers zijn heb ik normaal tijdens donker mijn "dimlicht", de linkerlamp van de Strada aan, het "grootlicht", de rechterlamp van de Strada om iets verder voor me uit te kijken, en de laatste tijd ook de "schijnwerper" bij de linkerspiegel, die een zeer felle lichtbundel voor me op de weg werpt. De beide "bijzetlampjes" zijn Brinyte 02 Cree's, 860 lumen, en niet afgeschermd zoals de B&M Lumotec IQ Cyo's die de Strada standaard in de neus heeft.
De laatste tijd ervaar ik dat auto's die eerder totaal niet reageerden op het knipperen met het "grootlicht" van de Strada, heel goed reageren op de schijnwerper!
Bij een niet dimmende tegenligger, 2x knipperen, geen dimreactie, dan blijft het grootlicht aan, en tevens gaat de schijnwerper licht werpen vooruit.
Dan is het tot nu toe elke keer hetzelfde patroon, met werkelijk de snelheid van het licht word er een gat gebrand in de plaat die ze voor hun kop hebben!! Ze dimmen bijna gelijk na ontsteken van de schijnwerper!
Uiteraard gaan dan mijn "verblindende"lampen ook weer uit, goed gedrag word beloond!

Noem het asociaal, werken doet het! Ik ga dit dus gewoon nog even volhouden, misschien is dit dan de manier om een klein beetje respect voor niet gemotoriseerde weggebruikers bij te brengen, ik weet het ook niet.
Ook ben ik begonnen om zonder meer het "Claim your lane" principe toe te passen, waar ik voorheen zoveel mogelijk rechts hield, houd ik nu zonder meer het midden van mijn rijstrook aan, dan houden ze maar in voor ze voorbij rijden.

Met "bermlamp" en "dimlicht".

Met alle verlichting

Klachten.

Ina heeft ondertussen een klacht van een collega gekregen, dat ik nu wel heel erg scherpe verlichting voerde!
Die collega was vlug uitgepraat toen Ina haarfijn de crash uitlegde en vooral hoe dat veroorzaakt werd. In een dergelijke situatie is er dan weer wel gelijk begrip voor je gedrag.
Hoe er over me gedacht word houd ik me niet mee bezig, maar ook hier hoorde Ina van een andere collega die een busrit maakte, hoe de betreffende chauffeur van de bus over me dacht.
"Daar heb je die gek met die speciale motor weer!" merkte hij op tegen zijn passagiers, toen hij me achterop reed. 
Ook weer zo eentje die er de ballen van snapt dus! 
Nou ja, laat ze maar lullen, ik ben blij dat ik weer fiets! Ook weer "plezierritjes" natuurlijk, fietsen is functioneel van en naar het werk, en leuk in de vrije tijd. Zeker nu de wegen na de invallende dooi weer goed berijdbaar zijn.






Tot slot nog een kort filmpje, daarop is te zien hoe ik om ongeveer 16.00u de laatste meters naar huis afleg, in het donker dus met verlichting. Oordeel zelf maar of de zichtbaarheid goed genoeg is.........
Tot ongeveer 50 seconden is het precies zoals de bedoeling was, daarna vergat Ina de camera uit te schakelen.........☺☺☺



Tot zover dit bericht, tot de volgende keer!

Groeten, Adri.




























16 opmerkingen:

  1. Een heel herkenbaar verhaal! Zowel de voorzieningen als het gebruik ervan in/met je Quest zijn zowel logisch als noodzakelijk.
    In de auto volg ik dezelfde gedragslijn bij tegenliggers met groot licht: eerst knipperen, daarna desnoods continu groot licht. Een heel enkele keer maak ik mee dat zelfs dan de tegenligger niet dimt! Dan helpt het eigen groot licht om de verblinding door de tegenligger tot een aanvaardbaar niveau te reduceren.
    Gelukkig zijn dergelijke 'ontmoetingen' hoge uitzonderingen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Wijnandt,

      Bedankt voor je reactie! Ik vind het eigenlijk jammer dat het zo moet nu, maar zo lang het werkt vind ik het prima. Af en toe ontmoet ik zelfs in tunnels met redelijk goede verlichting auto's met grootlicht op! Niet te geloven, die slapen gewoon verder in de auto? Of zijn bezig met telefoon, of andere triviale zaken die niets met autorijden te maken hebben? Zelf heb ik dikwijls niet eens muziek aan in de auto, dat werkt soms storend bij het rijden vind ik.
      In de auto werkt het zelf met groot licht rijden inderdaad zoals je aangeeft, in de Strada is het lampje dan toch weer te klein. Maar door het "asociaal" hoog te zetten is het effect tot nu toe goed te noemen.
      Na 5 tot 6 ritten op de woon-werkroute is al te merken dat de "vaste" chauffeurs me beginnen te herkennen, die kant moet het uit!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Hoi adri
    Hoezo asociaal, gewoon met gelijke munt terug betalen
    hier, langs het kanaal heb je ook vaak last van dat soort grappen dus hoop ik steeds met een zandboot mee op te rijden
    Die hebben een grote werklamp voorop de boot, gericht op de weg om die figuren af te straffen, dan dimmen ze onmiddellijk en zien de eerste tijd zelf ook niks meer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Zolang het werkt is het voor mij ook goed, alleen jammer dat het enkel op deze manier werkt. Blijkbaar is een koekje van eigen deeg het enige wat begrepen word, dus dan moet het maar zo!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Ik moet zeggen dat je zo van een afstand van je verlichte vlaggenmast niet zoveel ziet (lijkt het wel). Sinds ik 15 km door het platteland fiets (ipv dwars door Apeldoorn) herken ik het probleem van verblinding wel. Ik rem zowiezo af en incidenteel draai ik de beide koplampen naar boven zodat de tegenligger hopelijk een signaal krijgt dat die lampen moeten dimmen. Overigens doen de meeste automobilisten dat keurig.

    groet,
    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Paul,

      De batterijen van de vlaggenmast worden inderdaad iets minder, de lampjes branden nu redelijk wat uren. De lichtintensiteit van die lampjes is natuurlijk ook veel minder, vergeleken met de helwitte LED in de Cree's. Ik begrijp ook wel dat mensen licht willen hebben, het is echt aardedonker hier, maar als ik zie dat er licht naderbij komt ziet de tegenpartij dat ook neem ik aan, waarom dan wachten met dimmen?
      Op mijn schijnwerpertje zijn de reacties ook goed gelukkig, er word dan ook gelijk gedimd.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Prima verlichting zo. Zeer zichtbaar.

    Ik heb ook zo'n alles en iedereen verblindende bermlamp. Ik heb van een pvc-buisje een soort 'licht-begrenzer' om het lampje gemaakt. Zo verblind ik mijzelf niet door de weerkaatsing van het licht op de XS. Zie: http://roeifietsen.blogspot.nl/2013/01/verblindend.html

    Sinds kort rijd ik ook weer met mijn zwaailicht rond. Sinds een paar dagen heb ik de lamp ook echt in de zwaailicht-stand staan. Ik krijg daardoor veel positieve reacties. Eerst had ik de stand van 4 permanent brandende lampjes naar achteren gericht.

    Hoe het eruit ziet maakt mij niet uit, als de mensen mij maar zien :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Wim,

      Dat buisje had ik al eens gezien op je blog, goed gevonden! Maar mijn fiets is niet wit, dus weerkaatst ook niet zo hinderlijk. Dat zwaailicht is nog een beter idee dan die kleine knippertjes die op de vlaggenmast staan bij mij, die werken ook wel, maar zijn toch minder zichtbaar dan jouw zwaailicht.
      Het belangrijkste is zien en gezien worden, helemaal mee eens!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Hallo Adri,
    Je moet gewoon je plek opeisen in het verkeer, als je dat doet houden ze rekening met je, dus gewoon midden op het wegvak, en net zoveel licht als de auto, dan zien ze je en reageren ze zoals ze ook doen bij een auto als medeweggebruiker.
    Niks verkeerd mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Peter,

    Je hebt gelijk, ik ben daar nu ook mee begonnen, zoals ik ook schreef in deze post.
    Het "Claim Your Lane" principe. Werkt inderdaad goed, nu is het in Noorwegen wel zo dat je doorgang moet verlenen aan achteropkomend verkeer dat duidelijk sneller wil dan jezelf. Niettemin kunnen ze gewoon even inhouden, en eerst even kijken of er veilig gepasseerd kan worden. Door inderdaad midden op mijn rijvlak te rijden kan ik gevaarlijke passage's daardoor verminderen.
    Voor de crash ben ik gewoon te braaf geweest, dat is nu helemaal afgelopen!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, assertiviteit moet je leren... Ik durf af en toe radicaal het fietspad niet te gebruiken, omdat de weg veiliger is. Dan moeten de auto's maar mooi achter me rijden. Als je even berekent hoeveel seconden verschil dat maakt... Je moet inderdaad andere weggebruikers soms uit de weg "duwen" eer ze jou van de weg rijden. Jammer, maar eigen veiligheid komt eerst.

      Verwijderen
    2. Ja Jan, klopt helemaal, en ik ben al zeker 200x assertiever dan ik in mijn jeugd ooit was. Gelukkig maar anders had ik het nooit gered in de tegenwoordige maatschappij! Toch is het jammer dat het op deze manier moet, met een beetje begrip en geduld voor elkaar zou het ook allemaal vloeiend en gesmeerd lopen. In de auto maak ik hetzelfde mee, alleen dan hebben ze sowieso iets meer respect, omdat je dan "gelijkwaardig" bent. De paar stukjes fietspad die je hier vind gebruik ik ook niet, dat is ondoenlijk zeker met een VM, ook met de racefiets blijft het constant kruisen/op- of afrijden van de hoofdweg een riskante bezigheid, dat vermijd ik dus. Zoals je terecht opmerkt: Eigen veiligheid eerst!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  7. Bekende lampen Adri, ik rij met dezelfde (qua uiterlijk) alleen de mijne schijnen 1.200 Lumen te genereren volgens DX.com. Voor de afscherming heb ik de bovenste helft van het glas met reflectiefolie afgeplakt. Daardoor kijken tegenliggers niet direct in de LED zelf maar wel in de reflector. Dit betekend ook dat alleen de weg en een klein deel van de berm verlicht word. Naar boven toe is de lichtbundel redelijk goed afgeschermd. Evengoed krijg ik toch nog steeds "commentaar" van tegenliggers. Blijkbaar kijken mensen nog steeds graag IN de lamp in plaats van ernaast. Dat laatste leerde ik tijdens mijn rijlessen, 20 jaar geleden. Kijk nooit direct in de koplampen van je tegenligger maar altijd ernaast. Op die manier hou je zelf prima zicht op de omgeving, en die tegenligger zie je toch wel.
    Overigens, ga ik voor een vroege dienst naar Nieuwegein (voorheen Utrecht) dan kom ik welgeteld 2 paardenkoppen en een vroege krantenbezorger tegen, en heel soms een verdwaalde vrachtwagen, verder nagenoeg niemand. Dus ook niemand die "last" van mij heeft. Tijdens thuisritten na een late dienst is dat heel anders, dan zijn er naar verhouding toch nog veel mensen onderweg. De overdaad aan licht gebruik ik omdat de standaard Inoled domweg te weinig licht voor de fiets werpt om de weg nog te kunnen zien bij tegenliggers. Met 2 keer 1.200 lumen blijft mijn fietspad voor de Quest duidelijk zichtbaar ondanks het tegenlicht.

    Succes maar weer met commuten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Robert-Jan,

      Je hebt deze lampen met dit uiterlijk in veel uitvoeringen, dat klopt. Volgens mij is er 1 producent van de behuizing, en alle fabrikanten bestellen die zowat. Qua lichtsterkte variëren de diverse lampjes tussen de 400 en 7000 lumen, zoals ik zag op het net. Bikeshop.no verkoopt er ook een die 7000 lumen geeft, dan schroei je in 1 keer de hoornvliezen van hun oogballen af denk ik!
      Ik rijd nu bewust met niet afgeschermde lampen, als er gedimd word, gaat de schijnwerper uit, en kan ik genoeg zien met de overblijvende verlichting, desnoods houd ik iets in. De naar beneden gerichte bermlamp werkt prima om de wegkant zichtbaar te houden, door naar beneden te kijken heb ik dan ook geen last van de tegenligger.
      Tegenliggers zijn ook bij mij heel verschillend in aantal, weekend of doordeweeks is al heel verschillend, de meesten kom ik tegen uit de ochtenddienst door de weeks. Geen grote hoeveelheden, we wonen in een dunbevolkte streek, onze gemeente heeft 3 inwoners per km², heel anders dan in Nederland.
      Met de standaard ( in mijn geval ) dubbele koplampen van de Strada zien ik voor mezelf genoeg, maar dat is bij tegenliggers inderdaad een stuk minder. Met de extra lampen is het nu prima, ook om even te seinen dat ik last heb van hun lampen. Tot nu toe werkt het prima!
      Ik blijf ook gewoon doorfietsen, plezier heb ik er nog steeds in, ook tijdens woon-werkritten.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  8. Beste Adri, hoe heb je deze lampen gemonteerd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Wilco,

      Bij bestelling van de Strada heb ik 2 lampsteunen naast de spiegel bijbesteld. De lampjes staan daarop vast gezet met de bijgeleverde rubbers, dat gaat goed, ze verschuiven niet en vallen er ook niet af.
      Omdat ik in een reactie geen foto's kan bijsluiten zal ik er even een verklarende post over schrijven ter lering ende vermæk.
      Kleine moeite!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen