dinsdag 26 november 2013

Afwerken.

Spuiten.

Het spuiten is een crime, het wil gewoon niet op een of andere manier. Fatsoenlijk dekken doet het niet, en 1 nanoseconde te lang spuiten levert uitlopers op, ook niet de bedoeling. Tot slot dekt het min of meer, er ontstaat wel een "sinaasappelhuid". Niet mooi gelukt, wel bedekt dus waterdicht.
Ik kan er mee  leven, dus als het voor mij goed genoeg is, is het voldoende.
Het is duidelijk geen "beroeps" die hier aan het werk is geweest.☺

Het kapdeel afgewerkt.

Hoek wielkast.

Zijkant.

Bult.

Andere zijde van de bult.

Poetsen.

Dan is het poetsen geblazen, ook de krassen die nog onbehandeld zijn moeten zoveel mogelijk behandeld worden. De nieuwe lak en de krassen worden eerst behandeld met "rubbing", vervolgens met een soort krasvullende kleurwax, nadien krijgt de hele fiets een behandeling met wax.
Redelijk wat poetswerk, en het spuitwerk lijkt soms iets op te knappen, maar goed is het niet.
Ook het kapdeel krijgt dezelfde behandeling.





Afwerking,


Dan moet de bidonhouder terug op z'n plaats, en de naad tussen body en top moet weer afgeplakt worden met een PVC tape.
Een  van de gaatjes van de bidonhouder moet even uitgeboord worden, er is waarschijnlijk wat lijm in gelopen. Daarna gaat het terug monteren vlot.
De tape plak ik "koud" op de naad, en strijk daarna even na, terwijl ik de tape verwarm met een föhn.
Daarna de fiets nog even stofzuigen, en de matten, zitting en  alle reservespullen er terug in. Daarna kunnen de nieuwe BOB plakkers erop, en gaat de fiets terug op z'n vaste parkeerplaats buiten.
Dan de camper afspuiten, en terug op zijn vaste plaats in de garage rijden.

Bijna precies één week na begonnen te zijn met de eerste voorbereidingen van de reparatie is het klaar.







Epiloog.

Ben ik tevreden?
Ja en nee.
Het hele gebeuren had ik natuurlijk liever niet meegemaakt, dat zal voor iedereen duidelijk zijn.
Aan de andere kant, het was leerzaam, en hoe je het ook bekijkt, risico loop je altijd als verkeersdeelnemer. Mijn verkeersgedrag in het donker zal zeker afgestemd worden op deze ervaring.

De reparatie op zich is vrij vlot verlopen, het lamineren ging goed, uitharden prima, plamuren en schuren ook allemaal goed gelukt. Alleen het spuiten is niet echt goed gelukt.
Maar zoals ik al eerder aangaf, met een cosmetisch minder uitziende fiets valt ook prima te fietsen, als de fiets technisch in orde staat, is  het in principe in orde.
Bij inruil of verkoop zal deze afwerking uiteraard waardeverlies met zich meebrengen, het zij zo!
Hoe een ander dat voelt weet ik niet, voor mezelf kan ik enkel zeggen dat ik me altijd een beetje bestolen voel bij inruil of particuliere verkoop van spullen. Maar ja, als je wat nieuws wilt, wil je ook niet blijven zitten met je oude spullen, dus dat neem je er dan bij.

Positief was de ervaring van het zelf kunnen repareren van een dergelijke schade, de support en vele prima tips die van de diverse volgers kwamen stel ik erg op prijs, bedankt allemaal!

Nog even ter aanvulling, naar aanleiding van de reactie van Quezzzt, een schatting van de materiaalkosten die de reparatie met zich meebracht:

-Schuurpapier: € 10,--
-Glasvezelmat: €   5,--
-Plamuur:        €  10,--
-Epoxy:           €  17,--
-Spuitbus:        €    8,--
-BOB stickers: € 25,--
___________________
Totaal circa      € 75,--

Arbeidsuren reken ik natuurlijk niet, dit hoort bij de hobby die velomobiel heet.......
Quezzzt heeft dus gelijk, er valt veel te besparen op het geheel of gedeeltelijk zelf repareren van dit soort schades, en alles is te leren, zelfs ik krijg het voor elkaar!


Tot zover, volgende keer hopelijk weer een "gewoon" fietsverslag met wat foto's......

Groeten, Adri.

 

16 opmerkingen:

  1. Hallo Adri,
    Hoe hoog was je temperatuur in de garage tijdens het spuiten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Peter,

      Ik had het kleine kacheltje constant op max. aanstaan, maar ja, een ruimte van 8x4 en 4 meter hoog krijg je niet op 20 ºC met dat kleine dingetje. Ik schat dat de temperatuur tijdens spuiten rond de 10 ºC was, dus veel te laag in principe. Het kan goed daar aan gelegen hebben, hier steekt het gebrek aan ervaring weer even de kop op........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Toch een knap stukje werk hoor. En elke keer leer je toch weer een beetje bij. Groet Cees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Cees, inderdaad het was leerzaam! En niet vervelend op te doen, dat scheelt ook veel.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Als de omgevingstemperatuur te koud is kun je knap spuitwerk wel vergeten
    Toch een mooi stukje huisvlijt.

    Gr
    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat gaat het inderdaad geweest zijn, te lage temperatuur + te weinig ervaring. Bedankt voor je reactie!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Petje af hoor Adri vooral de voldoening moet een prettige ervaring zijn. Goed spuitwek kun je onder deze omstandigheden vergeten. Waar wij de auto's laten spuiten (truckspuiterij) staan overal warmtestralers in de spuitcabine en de lakken worden aangemaakt met verharders om zo de standtijd, droogtijd en de glans te bepalen ook de lak is lobbige dan uit een "gewone" spuitbus.....immers goed gereedschap is het halve werk. Ik denk niet dat het aan jouw kunde te wijten valt maar meer aan de omstandigheden en de lak

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zal zeker gelijk hebben Willem, een terraswarmer o.i.d. zou te overwegen zijn geweest misschien in dit geval. De buitentemperaturen afgelopen week schommelden tussen de + 6 ºC en - 2 ºC, dus dat was in de garage iets warmer met het kleine ventilator kacheltje, maar niet heel veel.
      Bedankt voor je reactie!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Spuiten is altijd lastig, je moet geduld hebben en het in heel veel dunne laagjes opbrengen en telkens tussen elk laagje laten drogen. Niet te snel willen laten dekken. En uitwaaieren bij plaatselijke reparaties zoals hier om de overgangen netjes te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan mijn geduld heeft het niet gelegen Mark, ik heb goed de tijd genomen tussen de laagjes, en de opgegeven droogtijd gerespecteerd. Het uitwaaieren had wel beter kunnen zijn, de overgangen zijn ook niet echt mooi geworden.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Ik denk dat met gewone spuitbussen en gebrek aan professionele spuiterservaring ( en hoeveel rijders hebben dat ? ) het resultaat altijd minder dan voldoeninggevend zal zijn.

    Toch zie ik ook overwegend de positieve punten hier aan : je hebt in recordtijd je velomobiel weer rijdend (als voorheen ) en technisch in orde na forse schade. Je hebt het met een fractie van de kosten gedaan waarvoor een professioneel hersteller zou hebben gewerkt. En je hebt nog weer meer ervaring hoe je eigen velomobiel rijdend te houden, ver verwijderd van velomobielonderhoudsbedrijven. En dat is dan heel belangrijk, die kennis en kunde.

    En je hebt ons laten zien dat ook wij een optie hebben onze gecrashte velomobiel niet voor duizenden euro's perse naar een schadeherstelbedrijf moeten brengen, maar zeker ook het een en ander zelf kunnen. Wat vooral belangrijk kan zijn als er niemand is om de schade op te verhalen.

    Dat het optisch wat minder wordt....is vervelend voor de verkoopwaarde maar waarschijnlijk met stijgen van de gebruiksjaren toch onontkoombaar. Met bestickering ( deed je al ) en/of vlek/streep/diercamouflage patronen valt het een en ander wel leuk weg te werken mocht dat nodig zijn. En evt kun je altijd nog je velomobiel laten spuiten bij een professionele (auto)spuiter.

    Misschien is je Strada iets gehavend qua gevoel, maar ik vind dat je zeker trots mag zijn op je onafhankelijkheid, snelheid en lage kosten bij het weer rijklaar maken van je velomobiel. En vanaf een afstandje ziet niemand wat ;-))



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Perfectie had ik ook niet verwacht, maar iets beter dan dit had wel gemogen. De al genoemde temperatuur in voorgaande reacties kan daar heel goed in meegespeeld hebben. En het ontbreken van ervaring ook natuurlijk.
      Aangaande je opmerking over de kosten heb ik nog een kleine kostenschatting toegevoegd in het verslag, daar had ik zelf niet aan gedacht, maar dat is inderdaad ook een punt om mee te nemen. Bedankt voor de tip!
      En bedankt ook voor je compliment, zelfredzaamheid was de bedoeling, en dat heb ik nu noodgedwongen laten zien. De reparartie op zich viel me eigenlijk nog mee, het ging best vlot allemaal. Leerzaam was het zeker, en ondanks dat het snel ging, heb ik niets overhaast voor het gevoel. Gewoon op het gemak doorgaan, dan kom je vanzelf waar je wezen wilt.
      Mochten mensen dit soort schades in Nederland oplopen, kunnen ze inderdaad veel zelf verdienen met het zelf lamineren en dicht maken van de scheuren en gaten. Moeilijk is het niet, en het hoeft ook niet lang te duren.
      Wat overspuiten betreft kan ik het zelf ook nog eens proberen, bijvoorbeeld volgende zomer, als de temperaturen goed zijn, en ik een alternatieve fiets kan rijden. Door de weersomstandigheden kwam de Scott nu niet meer buiten, dus was ik genoodzaakt de reparatie zo snel als enigzins mogelijk was af te ronden. Het alternatief was nog langer niet fietsen, dat klinkt niet lekker in mijn oren.
      Gebruiksporen kunnen niet voorkomen worden, dat klopt, en inderdaad met eventuele bestickering kunnen ook leuke effecten bereikt worden.

      Zoals Mick Leemans(Eigenfiets.nl) in zijn blog heeft staan:"It ain't yours if you haven't fixed it"

      Dan is de Strada nu toch weer een beetje méér van mij, een "persoonlijke touch" heeft BOB nu zeker!
      Bedankt voor je reactie!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi rood is tie, en het allerbelangrijkste de man erin is nog heel !!!!

    Liefs Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hej Adri

    Flot repareret!
    Jeg kan forstå at det var en modkørende bil , der have langt lys, så du blev blindet. Er det et problem i Norge? Her i Danmark, skifter de fleste ned til kort lys, også ved sving og bakker hvor de kan se mit lys. Hvis de få der ikke gør det med det samme plejer et lille vip med lygterne at få dem til det.

    Det vigtigste er at du er kommet ud at køre igen :-).

    Forsat god og sikker 2014

    Hilsen Søren (Velostrada)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hei Søren,

      Takk! Det var en motkjørende bil, som ikke skiftet lys, så jeg ble blindet.
      Det er i alle fall en problem i omrade her, alt for mange "ser" ikke de lave lysene på velomobilen min. Så har jeg i dag satt opp ekstra lys ved siden av speilene, en er i bruk som lyskaster, og det fungerer veldig bra. Når bilene ikke skifter lyset nå, da slå jeg på denne lyskasteren og da skifter de umiddelbart! Denne lyskasteren har jeg skrevet om i en annen blog, i desember: Met de snelheid van het licht..........

      Hilsen, Adri.

      Verwijderen