zaterdag 23 november 2013

Verder met repareren.

Voortgang.

Vrijdag bij thuiskomst uit de nacht eerst een rondje met Ward, en dan m'n bed in. Om 12.00h sta ik er weer al naast, lekker weer 6 uur geslapen op 2 nachtdiensten, knap je van op! ☺
Weer een klein rondje met Ward, dan wat eten en vooral veel koffie, en dan even in de garage naar de "patiënt" gaan kijken. De thermometer staat op 24 ºC, mooi dus, het laminaat zou nu goed uitgehard moeten zijn, de warmte is erop gezet op woensdagavond 19.00h en dan zijn we nu ongeveer 42 uur verder.

Eerst de stekker van het kacheltje eruit, dan de "hut" afbreken, en dan het resultaat even bekijken.
Dat is goed gelukt, onder de bult een paar "stekels", maar dat was te verwachten als je ondersteboven lamineert en rijkelijk smeert. Even opschuren, de stekels zijn dan snel afgevlakt. Later wil ik de binnenzijde  zwart spuiten, dan valt het minder op. Ook de scheuren in de kap zien er goed uit, de kap heeft zijn stevigheid weer terug. Bij de bult kan de linkerzijde ingedrukt worden, dat is normaal, maar op de gerepareerde rechterzijde zou je bij wijze van spreken een kromme spijker kunnen rechten, zo stevig is het nu.

Wielkast hoek.

Binnen in de bult.

Ik ontdek nog een paar barstjes in de gelcoat boven op de bult, dus schuur daar de toplaag gedeeltelijk weg. Ook het teveel aan epoxy aan de buitenkant, een paar "zakkers" schuur ik weg.

Nog iets meer geschuurd.

Buitenhoek wielkast.

Ondertussen is het bijna 15.00h, en komt Ina straks thuis, en die wil vast even ergens een wandeling maken met Ward en mij erbij.
Klopt, dus rijden we even naar Røte, en gaan daar een korte wandeling maken. De vorst/sneeuwgrens ligt ongeveer op 200 meter hoogte nu, precies waar we lopen. Onderweg een paar foto's van de eerste ijspegels gemaakt, blijft altijd weer leuk om te zien.








Na thuiskomst wat eten, en daarna doe ik niet veel meer in de garage, ik voel me moe van het slaaptekort na de nachtdiensten. Alleen nog een nieuwe voorraad brandhout binnenzetten, en wat aanmaakhoutjes hakken, dat hoort bij m'n gewone dagelijkse taken in de winter, dus dat gaat nu ook gewoon door.
Op tijd naar bed, en morgen verder!


Plamuren.

Op zaterdag ben ik vroeg wakker, dus begin op tijd met plamuren. Gaat vrij snel, het meeste werk is eigenlijk het klaarmaken van steeds een klein beetje, omdat het maar ongeveer 5 minuten goed
verwerkbaar is. Na dat gedaan te hebben kan het drogen, schuren komt als het goed uitgehard is.

Het kapdeel geplamuurd.

Wielkast.

Plekje op de zijkant.

De bult rechts.

En bovenop.
Net als vorige keren werk ik nu ook met polyesterplamuur, de voorgaande reparaties houden goed, dus reken ik erop dat het nu ook geen problemen gaat opleveren.

Tot zover de voortgang, later meer......

Groeten, Adri.












 

13 opmerkingen:

  1. Dat schiet op! Binnenkort zie je er niets meer van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is te hopen Jan, ik zie wel wat het worden zal, in elk geval kan ik binnenkort weer fietsen, of het nou mooi word of niet.
      Ik kijk er al naar uit!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Dag Adri,
    Ik zou als ik jou was het spuiten in de rode aflak door een autospuiter laten doen. Zij gebruiken twee-componenten lak die veel sterker is dan het spul in spuitbussen. Ook wordt het zoveel mooier dat er per saldo niks meer van te zien is. Zeker op erg in het oog vallende plekken wil je niet herinnerd worden aan de schade.
    Al je zelf alles voorbereidt kost het spuiten nog geen uur arbeidsloon en een kwart liter lak.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Wim,

      Bedankt voor je welgemeende advies, maar nee, dat ga ik niet doen. De kosten zullen het inderdaad niet zijn, maar ik wil het gewoon zelf doen, en dan zo snel mogelijk weer de weg op. Op het schadegevalletje zal ik toch nog wel regelmatig gewezen worden, mijn vrouw kennende......., die steekt nog wel eens iets door, of je dat nou leuk vind of niet.......
      Los daarvan geeft het veel meer voldoening om het echt zelf gedaan te hebben, uiteraard dankbaar gebruik makend van alle prima tips die diverse volgers gegeven hebben. En dan ben ik ook nog zo'n rare dat het me echt niet veel uitmaakt of je het ziet, als de fiets technisch in orde is vind ik het prima. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik er met de pet naar gooi, ik ga het zo netjes mogelijk proberen te doen.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Hoi Adri, jouw project Strada schiet al weer hard op. Heb je nu wel de juiste kleur om hem af te werken, of gaat het een lapjesBOB worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco,

      Het gaat de goeie kant op, dat is zeker. Uit voorzorg had ik al een paar spuitbussen besteld en die bij mijn vader laten bezorgen, zodat ik die kon meenemen toen we in juni in Nederland langs gingen.
      Ik heb dus 2 bussen RAL 3020 op de plank staan nu, als het goed is zal het geen lapjesBOB worden!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. It looks better already! I should find out the paint code for my Quest in case I crash. By doing the repair yourself you will feel better about the crash. Be proud of your work!
    Greetings from Canada
    Kevin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks Kevin! I'm doing my best to finish it, I will be on the road again asap, I'm sure you will understand!
      I doubt it that I might feel better about the crash by doing the repair myself, but it can give some satisfaction if it is succesfull.

      Greetings, Adri.

      Verwijderen
  5. Tjee Adri, ik lees je verhaal net, al met al goed afgelopen gelukkig!
    Misschien even voorstellen: ik lees je blog al enige tijd omdat de combinatie Noorwegen en velomobiel me wel erg aanspreekt - 11 jaar op rij Noorwegen-vakanties en 2 jaar velomobieler. Wellicht een positief punt van je verhaal: vaak best wel verbazend hoe goed de bescherming van een velomobiel kan werken bij een ongeval. De bult heeft kennelijk voorkomen dat je hoofd een flinke dreun kreeg. Ik heb zelf - helaas - ook wat ervaring op dat punt en was tamelijk verbaasd hoe ongeschonden ik uit m'n velomobiel kroop.
    En een tweede positieve "bijvangst", het weer opknappen je gekraakte VM kan best wel leuk zijn. Wat het afwerken betreft, spuiten (zeker door een vakman) zal zeker een mooi en gelikt resultaat geven. Ik heb zelf destijds m'n Sunrider gewoon met een verfroller geverfd. Met een goede lak / roller / temperatuur gaf dat een spiegelglad resultaat. Er zijn veel alternatieven.... ;-)
    Succes!
    Kees Rookus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kees,

      Leuk een reactie van je te krijgen! Jouw blog was ook een van de eerste die ik instelde om te volgen, maar heel veel schrijf je helaas niet. Je verhaal over de aanrijding en de daarop volgende reparatie heb ik wel met interesse gelezen. Wij hadden na 4 vakanties al zoiets van hier willen we wel wonen, dus dat doen we nou.
      De combinatie bult/kap heeft me zeker voor letsel beschermd, gelukkig wel. Ik stond er ook van te kijken dat er op deze manier vanaf kwam, als oud wedstrijdfietser was ik natuurlijk al wel eens gevallen in de koers ook, en dan kwam je al goed weg met enkel schaafwonden.
      Afwerken met een verfroller?? En een goed resultaat?? Verbazend hoe veel goede tips er naar voren komen op deze berichten! Ook nu weer een om te onthouden! Bedankt!
      Zelf ben ik ondertussen begonnen met spuiten, en dat doe ik bijna nooit, dus vind ik moeilijk. Het zal me benieuwen hoe het eindresultaat er uit gaat zien.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Adri,

    Ik lees net je hele verhaal, jeetje dat is iets meer schade dan ik heb.
    Ik kwam je verhaal daardoor ook tegen hoe repareer je een velemobiel.
    Het spuiten volgens mij ook het moeilijkste gedeelte je spuit maar deels en druipers heb je heel snel.
    Het ziet er op de foto´s heel vakkundig uit, heb je de binnenkant met glasvezel of carbon gelamineerd?
    Ik ben je blog nu ook aan het volgen op mijn blog.
    Nog niet heel veel geschreven ben net begonnen met velomobielen.

    Groet,

    John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi John,

      Welkom als volger, ik heb ook jouw blog in mijn lijst bijgevoegd. Bij mijn 2 vorige (kleine) steenslagreparaties ging het spuiten eigenlijk wel goed, maar had ik niet dezelfde kleur beschikbaar. Valt ook mee te leven!
      In mijn geval is de binnenkant met glasvezel gelamineerd, niet moeilijk om te doen, wel goed de mengverhouding aanhouden, en zoals ik ook beschreef, de uithardingstemperatuur tussen de 20 en 25 ºC proberen te houden. Afplakken van je schade kan goed, repareren is uiteraard beter.
      Op jouw foto van de schade is te zien dat er ook een deel van de gelcoat beschadigd/gebarsten is. Alles wat gebarsten is moet er ook af om netjes te kunnen repareren. Een en ander kan je ook nalezen op de blog van velomobiel.nl, deze link:

      http://velomobiel.wordpress.com/2013/05/29/kraakjes-repareren/

      Zeer informatief voor de doe-het-zelver!
      Als de schade doordringend is moeten er aan de binnenkant één of meerdere matjes gelamineerd worden, carbon is sterker, maar ook wat duurder. Ik heb 3 matjes over elkaar gelegd, na uitharden is het geheel sterker dan de originele body, ook iets zwaarder. De buitenkant van het blootliggende laminaat moet tegen water beschermd worden, zeker in de winter, wanneer er ook nog kans op pekel is. Dat kan je door afplakken doen, of door het laminaat te doordrenken met epoxy. Als alternatief zou je een soort epoxy lijm kunnen gebruiken, zoals ik ook gebruikte als verdikker. Als je daar de beschadigingen mee insmeerd, en na droging afplakt zal je met verder repareren denkelijk kunnen afwachten tot het voorjaar.
      Bedankt voor je reactie, en succes met repareren!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen