zondag 17 november 2013

Topsnelheid en koude tenen.


Topsnelheid.

Vandaag een stukje fietsen, was weer al geleden van vrijdag, en dan was het ook maar even op en neer naar Lofthus, iets ophalen bij de dokterspraktijk. Dus 22 km telt ook niet echt mee eigenlijk, normaal verkleed ik me daar niet voor. Maar met het zeer slechte weer was het eigenlijk ook ver genoeg, je zag door het neervallende watergordijn echt weinig voor je uit.
Zaterdag de hele dag regen en  stormachtige wind, dus ook niet aantrekkelijk om er doorheen te fietsen. Vandaag ging de wind liggen tegen de middag, dus kon ik weer even "luchten", en besloot even heen en weer naar Eidfjord te gaan. Ook niet ver, maar toch nog 61 km bij thuiskomst, goed genoeg dus.
Onderweg een paar foto's van de nieuwe sneeuw op de toppen, altijd weer mooi om te zien.





Vanaf Bu naar beneden naar de voormalige veerboot bij Brimnes is de nieuwe weg nu helemaal klaar, mooi glad asfalt, met lopende bochten. Niet druk op de weg vandaag, dus ik hield m'n handen op de rem, en liet de fiets gewoon lopen. Ging prima, ik had geen moment het idee dat het  gevaarlijk werd, en kwam zo op mijn nieuwe topsnelheid met de Strada, precies 94 km/u. Je mag officieel 80 km/u ter plaatse, dus was ik weer al strafbaar bezig........

De nieuwe MS(max. speed).
 

Koude tenen.


Op de terugweg begon ik toch wel m'n tenen te voelen, ze werden wat koud. De temperatuur was toch nog 6 tot 7 graden boven nul, maar de voetenstrip heb ik nog niet gemonteerd, dat wilde ik  deze week even gaan doen.
Wel besloot ik de in het voorjaar via de uitverkoop aangeschafte winterschoenen even klaar voor gebruik te gaan maken, de schoenplaatjes moesten er nog op.
Afgelopen winter reed ik met m'n oude zomerschoenen met overtrekken, dat ging wel maar de overtrekken slijten snel, en ik had zeker in de vorstperiode toch regelmatig koude tenen.
De keuze was dus winterschoenen kopen of elektrische warmtezolen. Ik heb gekozen voor winterschoenen, mocht dat nog niet voldoen dan kunnen er nog altijd warmtezolen in.
De keuze viel op winterschoenen van NorthWave, model Celsius Artic GTX.
Eens zien hoe dat gaat bevallen deze winterperiode.


Winterschoenen.
 
 Gekocht in maat 45, één maat groter dan normaal, aangeraden via de "revieuws" op internet. Dan kan ik ze dragen met een dunne wollen sok i.p.v. met katoenen wielersokken zoals ik de afgelopen winter deed in m'n oude zomerschoenen.
Uiteraard hebben ze Gore-tex, dus zijn water- en winddicht, en zijn fleece gevoerd. Stevige carbon versterkte zolen, dus ze kunnen een stootje hebben.

Mijn zomerschoenen, links de oude SH-M 225; rechts de nieuwe SH-M 310.

 
De oude heb ik al in gebruik sinds ik overging op SPD-pedalen in 2005, de schoenen hebben nog steeds dezelfde plaatjes die er in 2005 onder gingen, heel wat anders dan de het Looksysteem waar ik eerder mee reed, daar kon je elk jaar of anderhalf jaar nieuwe onder schroeven omdat de platen totaal versleten waren.
In 2005 ben ik ook gelijk op MTB schoenen overgestapt, ook op de racer, omdat ik het gewoon zat was om als een waggelde eend met likdoorns ergens binnen te strompelen als je onderweg eens een boodschap deed of iets dergelijks.
Op MTB schoenen met verzonken SPD plaatjes kan je tenminste "gewoon" lopen. Van de volle carbonzolen heb ik geen last bij lopen, en ook bij het fietsen heb ik geen last van drukpunten o.i.d., prima dus.
De reden dat ik 2 paar in gebruik heb is omdat m'n voeten moeten wennen aan nieuwe schoenen, ik heb aan beide voeten een    hallux valgus , rechts in iets ergere mate. Ondertussen zijn m'n nieuwste ook zover "ingereden" dat ik die probleemloos 200 km aan kan hebben zonder last te krijgen.
De oudjes beginnen helaas wat te slijten aan de binnenzijde.........





Tot zover, later meer!

Groeten, Adri.

12 opmerkingen:

  1. met een beetje geluk of pech, net zoals je het wil bekijken, hebben we hier eind van deze week ook de eerste (natte) sneeuw te verwachten. De winter komt er aan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Paul,

      De sneeuw houd zich hier gelukkig nog op een hoogte tussen de 400 en 800 meter, afhankelijk van de temperatuur. Vanaf woensdag word er lichte vorst gemeld, circa -2, dan zal ook de sneeuwgrens iets omlaag verschuiven. Hopelijk blijven de wegen nog even vrij van sneeuw, ik zit er nog niet op te wachten!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Dag Adri

    Wat voegt de winterschoen aan een velomobiel toe? Ik lees graag je ervaringen. Zelf heb ik elektrische zolen erin die goed helpen maar bij een langere rit worden de voeten bovenop wel weer koud.

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Peter,

      Een winterschoen voegt niets toe aan de velomobiel op zich, maar dat wist je al. Ik hoop dat de winterschoenen wel iets gaan toevoegen aan mijn comfort, want afgelopen winter heb ik ondanks de overschoenen toch wel regelmatig koude voeten gehad. De combinatie van katoenen sokken, zomerschoenen en overtrekken was dus blijkbaar niet afdoende bij temperaturen van -8 en lager. Daarom deze switch naar winterschoenen, waar ik alsnog elektrische zolen kan toepassen mocht ik nog koude voeten hebben. De insteek is om het enkel met winterschoenen te proberen. Ik zal jullie via de blog natuurlijk op de hoogte houden van mijn ervaringen.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Wow , 94 km/hr , ik kom vlg jaar misschien even langs , kijken hoe hard de xs kan daar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Prima Gerrit! Laat maar weten wanneer je komt, de koffie staat klaar!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Al enkele jaren heb ik winter-fietssokken in gebruik. Dat maakt echt een verschil.
    Het grootste probleem met fietsschoenen lijkt me altijd de kou die via de plaatjes naar binnen komt. Die moeten op één of andere manier geïsoleerd raken. Binnenkort probeer ik ook eens verwarmde zolen. De voeten zijn eigenlijk bijna het enige waar ik het koud krijg onderweg.

    Die topsnelheid van jou... Met de Alleweder is 70 km/u het absolute maximum, anders wordt die zo goed als onbestuurbaar en het remmen is dan al helemaal een probleem. Maar ja, hier zijn geen zo'n hellingen als bij jou ook, dus dat vormt niet echt een probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jan,

      Winterfietssokken is inderdaad ook nog een optie die ik heb als de huidige configuratie toch nog niet voldoende blijkt te zijn. Dat en de winterschoenen zou moeten werken. Anders zijn elektrische zolen nog een optie, maar liever niet als het niet echt nodig is. De schoenplaatjes zijn inderdaad de grootste koudebruggen, maar vroeger met de kunststoffen LOOK plaatjes had ik ook koude voeten in de winter, dus het zegt niet alles. Juist omdat de voeten bijna het enige zijn wat koud word, valt dat het meest op en ligt het ook voor de hand om er iets aan te willen doen. Warme voeten zijn comfortbevorderend.....

      Over de topsnelheid: Het vraagt gewenning en terreinkennis voor je de fiets zo kan laten gaan. Niet in het minst moet je de fiets kennen en ten volle vertrouwen, ook dat spreekt vanzelf. Deze helling ligt er prachtig bij, en het is in deze tijd totaal niet druk op de wegen hier dat scheelt ook heel veel. Deze zomer heb ik regelmatig moeten afremmen tijdens afdalingen omdat er weer een auto in de weg reed die niet harder durfde/kon/wilde? Geen idee, maar in elk geval was het voor mij irritant, dikwijls komen ze net voor de afdaling begint met geweld voorbij rijden, en dan rijd ik ze later in de "kont" tijdens de afdaling, terwijl ik dan sneller kan/durf/wil!
      De Strada is dermate stabiel dat zelfs bij deze snelheid er geen teken was van onbalans of onrust in de besturing, goede fiets dus!
      Ook de remmen zijn naar mijn gevoel nog nooit te kort geschoten, ik heb wel 90 mm trommels, dat in verband met de hellingen.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Hi adri,
    Great speed! No slopes like that here, but I have the bigger brakes anyway. I too am testing new shoes this winter. Next blog will have news why.
    Greetings from Canada
    Kevin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Kevin,

      It's nice to have brakes with a good capacity to stop at all time. It's also nice to keep my feet warm, that's wat I try to achieve with those new shoes. I'm looking forward to your next blog!

      Greetings, Adri.

      Verwijderen
  6. Hoi Adri, koude voeten is gewoon iets wat bij deze sport hoort, wie gaat er ook fietsen als het zo koud is/wordt. Dan ben je gewoon een beetje gek, ik voel me daar heel goed bij, lekker gek van fietsen met een Velomobiel en nog hard gaan ook, hoewel 94 km is op het randje, één onbedacht moment en ....... Laten we daar maar niet over hebben.
    Gr.Pé

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Pé,

      Koude voeten hoort er inderdaad bij, maar als het zoveel mogelijk te voorkomen is zal ik dat wel proberen. Warme voeten is toch wel wat comfortabeler. En een beetje gek zijn we allemaal wel, die figuren die in zo'n rare torpedo rijden door weer en wind. Met die snelheid is de grens inderdaad wel ver bereikt denk ik, af en toe is gezond verstand gebruiken raadzaam, ook al zijn we een beetje gek!
      Gezond blijven staat toch nog altijd op de eerste plaats, hoe leuk hard gaan ook is........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen