donderdag 21 november 2013

Vervolg crash: De aanpak.

Plannen.

Na het constateren van de schade rest er niets anders dan een plan te maken voor de reparatie, nu zag het er naar uit dat het iets omvattender zou worden dan een paar steenslagplekjes of slijtgaatjes in een kettingscherm wegwerken, dus even alles op een rijtje zetten.
Bij aanschaf van de Strada ben ik altijd uitgegaan van zelfredzaamheid, dat brengt onze locatie natuurlijk ook wel met zich mee. Voor elke kleinigheid naar Nederland afreizen word wat kostelijk  op den duur, dus dat is niet gelijk aan de orde.
Op fietstechnisch gebied zag ik ook geen problemen aan de horizon, het meeste kan ik zelf, en veel heb ik zelf wel al eens gedaan, en ik heb goede documentatie bij de hand. Ook internet is zeer bruikbaar op dat gebied. Lamineren, plamuren en spuiten kon ik niet, na 1 jaar Strada rijden is dat ook al op kleine schaal eens gedaan, dus nu maar aan de gang en zien waar het schip strand..........

Werkwijze.

Na mijn eerste schade, de steenslagplek bij het linkervoorwiel, kreeg ik veel goede adviezen en tips, omdat ik toen niet alle juiste spullen in huis had heb ik de reparatie toen alternatief uitgevoerd, met eigenlijk bevredigend resultaat. 
Nu heb ik wel bijna alles in huis, dus ga ik het zeer complete advies dat Wim Schermer destijds gaf zoveel mogelijk volgen.
En zelf kan ik er nog wel een paar logische dingen bij verzinnen......

Te doen:

-Rechterspiegel terug monteren.
-Rechtervoorwiel demonteren;
-Bidonhouder demonteren;
-Wegschuren van alle gebarsten gelcoat;
-Binnenzijde beschadigde plekken opruwen;
-Geschuurde plekken insmeren met epoxy;
-Lamineren beschadigde plekken met glasvezeldoek;
-Verwijderen van de beschadigde PVC-tape tussen top en body;
-Laminaat laten uitharden;
-Plamuren;
-Schuren;
-Spuiten.

Werkplek.

Normale werkzaamheden worden eigenlijk altijd buiten uitgevoerd, door de loopdeur het fietsenschuurtje in kan de Strada niet, de opening is te smal. Nu is het koud buiten en er staat een gemeen aanvoelend windje, en ik wil op het gemak kunnen werken. Dus de meest logische plaats is de garage, de camper kan wel een paar dagen buiten staan.
Dan heb ik een ruimte van 8x4 meter tot beschikking, en kan alles blijven staan.

Dinsdagavond krijg ik de rechterspiegel met een voorzichtige tik terug op de "knokkel", dus dat punt is dan weer al opgelost! Het lijkt wel een beetje op een arm terug in de kom slaan...
Het kleine krasje op het glas kan ik mee leven.

Woensdag haal ik eerst het rechtervoorwiel los en zet de fiets op een paar blokken aan die kant. 
Dan schuur ik alle gebarsten gelcoat weg, hier en daar valt een gat, vooral in de toch al dunne laminaatlaag van de bult. Na het schuren van de buitenzijde ruw ik ook de binnenzijde voorzichtig wat op, om later te kunnen lamineren.

Ook bij de wielkast was het laminaat aan de binnenzijde "gekraakt".

Het eerste gaatje valt............

Deze was al helemaal doorgescheurd.

Ook hier een gat.

Net niet "door".....
Daarna moet ik de rechterhelft van de deelbare kap ook even opschuren, die had ook 3 scheurtjes opgelopen. Ook nu ruw ik de binnenzijde op, om later ook daar glasvezel te kunnen "plakken".

Scheuren op 3 plekken.

Scheur bovenop.

Binnenzijde kap opgeruwd.

Binnenzijde van de bult.

Binnenhoek wielkast.

 Daarna is het epoxy en harder mengen en beginnen met de schadeplekken aan de buitenzijde goed in te smeren. Door de epoxy die buitenop komt en op de eerste lap glasvezel meng ik ook nog een "spuit" met Quick Epoxy, een epoxylijm die het geheel iets dikker maakt, en zodoende goed "vult" in de scheuren. Leek me logisch om te doen, zal wel geen kwaad kunnen?

Het "spul".
De lijm.
Na dat klaar te hebben knip ik glasvezeldoek op passende lapjes, 3 lapjes voor elke beschadiging lijkt me voldoende, mocht dat niet zo zijn kan ik er altijd nog een lap op leggen later.
Dan is het insmeren en plakken van de lapjes glasvezel op de juiste plaats en naderhand alle randjes nog even nasmeren.

Gereed geknipte lapjes

Even passen.......

En inplakken.

Na het plakken zie je de witte doek door de gaten.

Binnenhoek wielkast.



3 foto's in de binnenzijde van de bult.

Dan moet het spul uitharden, minimaal 24 uur, en met een aangeraden temperatuur van circa 20 graden Celsius. In een onverwarmde garage in Noorwegen in november??? Iets op verzinnen dus, en aangezien ik alles bewaar had ik nog wat rollen glaswol op de vliering, overgebleven na de bouw, die kwamen nou van pas, wie wat bewaard die heeft wat, nietwaar?
Van een vouwladder en een paar schragen met planken op bouw ik een soort hut rond BOB en omkleed het geheel met glaswol. Aan de voorzijde laat ik een opening waar ik een ventilatorkacheltje in plaats, zodat de warmte via de voetengaten de fiets in kan en aan de bovenzijde prik ik een thermometer door de isolatie. De thermometer geeft +4 graden aan, net als de fietscomputer op de Scott, dat zal dan wel ongeveer kloppen.
Na 10 minuten is de temperatuur in de "hut" al 18 graden, na een half uur staat de wijzer op 22 graden, en daar staat ie nog steeds als ik om 22.00h naar de nachtdienst vertrek. Even kijken of de neus van BOB niet te warm word? Nee, dat gaat prima zo!
Na thuiskomst uit de nacht op donderdagmorgen is de temperatuur nog steeds 22 graden,  prima, dan kan het hele spul zo blijven staan tot vrijdag, dan zie ik wel verder.

"Uithardingshut", achterzijde.

Voorzijde met het kacheltje.
De thermometer.



Allemaal bedankt voor jullie meeleven en tips, dat is echt een opsteker!
Tot zover, word vervolgd!

Groeten, Adri.








24 opmerkingen:

  1. Je bent goed bezig,dat gaat weer helemaal goed komen,dat is duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Rudolf,

      Zoals je kon lezen had ik jouw tip in iets gewijzigde vorm ook toegepast, met die lijm. Ik ga na mijn nachtdiensten weer gewoon verder, en ga proberen het zo netjes mogelijk te doen, met de beperkte ervaring die ik heb. Als het half zo mooi word als jouw Mango ben ik dik tevreden!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. wauw, goed bezig, maar wel veel schade

    hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Peter, het was wel wat ik verwachte, als je gaat schuren komt er natuurlijk altijd iets meer "bloot" en gaat het er nog erger uitzien. Maar gewoon verder sukkelen en zien wat er van komt.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Hi Adri,
    Je bent al heel snel aan de slag gegaan. Heb je niet overwogen om de reparatie met carbon te doen? Heeft op veel plaatsen door de donkere kleur een cosmetisch beter resultaat en is nog veel sterker ook. Wel iets duurder.
    Hoe dan ook, dit gaat zeker goed komen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Wim,

      Ja, gelijk na de crash op maandag begonnen de raderen te draaien, aangaande de reparatieplanning. Zo zit ik nou eenmaal in elkaar, niets aan te doen. De hele planning zat dus eigenlijk dinsdag al in m'n hoofd, dus kon ik woensdag gelijk aan de gang.
      Ik heb inderdaad aan carbon gedacht, maar heb het niet liggen, zeker om de kap te repareren zou het mooier zijn geweest. Wat betreft het cosmetische vlak, dat is zeker in de muts niet m'n eerste prioriteit, als het maar stevig is. Naderhand kan ik er altijd een laagje zwarte lak overspuiten, dan is het ook gecamoufleerd. Maar goed, ik roei gewoon met de riemen die ik heb, want te lang niet fietsen is niet bevorderend voor een goed humeur.
      Nou had ik wel de hand kunnen leggen op veel fijnere glasvezeldoek, dat ziet er al een stuk beter uit dan het grove spul dat ik vorige keer gebruikte op het kettingscherm.
      Na m'n nachtdiensten ga ik vrijdag en zaterdag weer gewoon rustig verder, ik houd jullie op de hoogte.
      Als ik vragen heb kan ik je wel even een mail sturen neem ik aan?
      Bedankt voor je reactie!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Wow Adri, dit is wat je noemt "niet lullen maar poetsen". Wat een goed idee met dat glasvezel en die kachel. Schitterend qua eenvoud en uitvoering. Succes met alle herstelwerkzaamheden. Ben benieuwd naar het uiteindelijke eindresultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Wim, zo zit ik een beetje in elkaar, praatjes vullen geen gaatjes, epoxyhars en laminaat wel......
      Omdat ik geen moment overwogen heb om dit soort werk in onze woning te gaan doen, kreeg ik aangaande dat uitharden dit idee. Als je dat dan opzet en het werkt naar behoren ben je toch weer een beetje blij......
      Verder ga ik het zo goed mogelijk proberen af te werken, je ziet vanzelf weer wel een nieuwe post verschijnen.
      Bedankt voor je reactie, en groeten,

      Adri.

      Verwijderen
  5. Hee Adri,
    Ik lees dit nu pas. Wat een ramp, wel zelf heel, da's mooi. Je bent flink ondersteboven gegaan zeg. Dankzij zo'n onverantwoordelijk lid van de tuftufclub.(Suske en Wiske). Ik heb slechte ervaringen met het plamuren al is het nog zo'n goede kwaliteit, want bij mij schoten daar na een tijdje vanzelf weer barsten in. Wat ik tegenwoordig doe is gewoon de epoxy componenten mengen en dan daar een hoeveelheid microballoons (zie bijv. http://tinyurl.com/ofvzgtv) aan toe voegen, waardoor de epoxy stroperig of zelfs nog minder visceus wordt en daar smeer je dan de uithollingen mee vol. Dit schuurt ook makkelijk en moet wel afgewerkt worden met dd-lak (epoxy 2 componentenlak) of met wat je vorige keer (dacht ik) deed, met spuitlak. Maar afwerken doe je toch al. 't Is een hele klus maar je bent al weer halverwege zo te zien, veel succes en hopelijk ben je snel weer de weg op. Ik ben ook al 2 keer omgerold, maar dat hoort erbij, en daar leer je van.
    groetjes Cor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Cor,

      Een ramp zou het pas zijn als ik er iets aan over had gehouden, materiaal schade is niet prettig, maar kan altijd opgelost worden.
      De twee keer dat ik steenslagschade gerepareerd heb met plamuur heb ik geen slechte ervaringen mee tot nu toe. Het zit er natuurlijk ook nog geen jaar op, maar scheuren vallen er niet in. Helaas heb ik geen microballoons, want dit is zeker een goede tip! Het zal dus wel plamuren worden enzovoorts.
      Ik heb al wat gedaan, maar er ligt nog een beetje werk te wachten, afwerken duurt meestal iets langer dan het "grove" werk.
      En ja, je hebt gelijk, zowel van de crash als het vervolgwerk leer ik ook weer veel bij, ook wel mooi.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Okeee....ik neem dat terug van die hobby die weken/maandenlang gaat duren :-)))

    En ik vind het ontzettend informatief/nuttig dat je met veel foto's laat zien wat je doet. Ik denk dat nog menig velomobielrijder deze Blog berichten gaat bestuderen wat te doen als ze ook zulke schade hebben opgelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Quezzzt, een knieval? :-)) Bedankt, excuses aangenomen!
      Maar ehh......ik ben nog lang niet klaar, al ben ik voortvarend begonnen.
      Stilzitten en naar de brokken kijken helpt niets, dus kun je net zo goed aan de gang gaan, dan zie je het langzaam aan weer tot iets groeien.
      Ik maak er ook geen punt van om het te publiceren, het is tweerichtingsverkeer, er komen veel nuttige tips mijn kant op, en zoals je zelf opmerkt, kunnen later ook anderen iets hebben aan de door mij gevolgde werkwijze. Zowel Marcel Beekmans als Wilco Pompert hebben aangegeven mijn posting aangaande de steenslagschades die ik eerder had als leidraad gebruikt te hebben bij hun eigen reparaties.
      Dat is mooi, zo helpen we elkaar!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  7. Dag Adri, was even 2 weekjes weg en zie nu dat je een aardige schuiver heb gemaakt. Balen zeg :( Gelukkig ga je niet bij de pakken neer zitten. Je bent en blijft een handige kerel :) Zoals je dit nu aanpakt, kun je straks weer "gelikt" fietsen. Verblindende Tegenliggers zijn en blijven lastige weggebruikers. Er zijn altijd momenten dat een fietser niets zit en ze beseffen dat niet. Een "spotje van veilig verkeer Nederland / Noorwegen op de TV" of andere media aandacht, zou misschien wat besef bij kunnen brengen. En de winter duurt nog zo lang :(

    Hoop dat Ina ook wat van de schrik is bekomen ....en zich niet teveel zorgen om het fietsen gaat maken :) Groet Cees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Cees,

      Goede vakantie gehad? Inderdaad een redelijke schuiver, gelukkig zelf niets opgelopen! Balen wel even ja, niemand zit op zoiets te wachten.
      Bij de pakken neerzitten schiet niet op, dan gebeurt er niets, dus gewoon aan de gang gaan, dan kan ik straks weer gewoon lekker een stukje fietsen.
      Zal nog iets voorzichtiger omgaan met tegenliggers in het vervolg, er rijden er ook hele"goeie" tussen gelukkig die wel erg in je hebben.
      Net als met alles zijn het er een paar die het voor de rest verzieken.

      Ina schrok ook eerst natuurlijk, maar is ook al lang blij dat het bij materiaal schade is gebleven. En zorgen maken? Tja, het blijft wel een typische vrouw natuurlijk, die maken zich soms zorgen over niets........
      We zien wel, dit is achter de rug, het volgende dient zich vanzelf weer aan.........

      Groeten ( ook aan het thuisfront!),

      Adri.

      Verwijderen
  8. Hallo Adri,
    petje af voor de manier waarop je met de crash omgaat, en voor de manier waarop je de herstelwerkzaamheden oppakt. Dat doet niet iedereen je na!
    Groeten Edwin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Edwin,

      Bedankt! Ik weet niet hoe een ander dat zou doen, ik ben gewoon mezelf.
      Er bestaat wel geen recept voor denk ik? Bij de pakken neer gaan zitten en zeggen hoe erg het allemaal is helpt ook niet veel, dan maar liever vooruit kijken en aan de gang om de zaak weer op de rails te krijgen.
      Dan ben je tenminste met iets nuttigs bezig voor m'n gevoel, en ach ieder doet het op zijn manier, als het uiteindelijk weer in orde komt is het goed!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  9. je bent goed bezig Adri,

    ik kijk uit naar het eind resultaat

    erg goed hoe je er mee omgaat allemaal

    topy

    grotjes vanuit fris zaanstad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Marcel, ik kijk zelf ook uit naar het einde, dan kan ik weer gewoon fietsen.........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  10. Hoi Adri,
    Ook ik volg je berichten en je werkmethode op de voet.
    Wat ik je nog wil meegeven aangaande het gebrek aan microballoons, je kunt ook een stukje glasweefsel fijn knippen en dat vervolgens door de epoxy mengen. De dikte van de 'pap' kun je goed bepalen, door steeds wat meer vezels toe te voegen. Let wel op met het roeren, zorg dat je zo weinig mogelijk lucht in het 'beslag' slaat. Succes en groet uit Zeeland

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marcus,

      Goh ineens een "nieuwe" die reageert, best leuk! Geloof het of niet, ik heb daar aan gedacht, omdat op de blog van Velomobiel.nl stond dat je ook katoenvezels kunt gebruiken. Ik heb het niet geprobeerd omdat in de "bult" ondersteboven gelamineerd moest worden, en dan was ik bang voor te veel "stekels". Vanmiddag even alles bekeken, en het viel me goed mee. Enkele stekels in de bult, maar die waren goed te verwijderen, en met naschuren ziet het er goed genoeg uit. Nog een paar kleinigheden gedaan, morgen ga ik verder, ben moe van slaaptekort door de nachtdiensten.
      Bedankt voor de goede tip en je reactie!

      Groeten van een ex-Zeeuw,

      Adri.

      Verwijderen
  11. Hoi Adri,
    volg al lange tijd je fraaie verhalen over je omgeving en je fietservaringen en geniet altijd van je foto's. Was ook schrikken om te lezen van je crash. Ben zelf ook vaak verrast door tegenliggers met te groot licht. Gelukkig ben je al goed bezig met het herstelproces van materiaal en geest. Veel succes hiermee en we volgen je met belangstelling. Groeten uit Emmeloord.

    PS de tip van Marcus over het vermijden van lucht beperkt zich niet alleen tot het mengen, ook bij het aanbrengen van de matjes is het belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi,

      Bedankt!
      Kijk, alweer een nuttige tip! Deze wist ik niet, maar spreekt eigenlijk een beetje voor zichzelf. Op de blog van o.a. velomobiel.nl word het lamineren prima uitgelegd, en uit de afbeeldingen volgt ook dat je alle matjes goed moet aanstrijken.
      Maar het kan nooit kwaad het nog even onder de aandacht te brengen, alle tips zijn welkom!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  12. Hallo Adri,
    Tjonge een bijna echte koprol, Mooi dat je onder je kap zat, anders had je vleselijke schade.
    Als ik schade repareer aan velomobielen dan zet ik het kacheltje in de fiets en sluit hem af met dekens, ik heb wel eens een fiets in de winter buiten laten uitharden, kost alleen meer dekens:-)), hierdoor kost dat ook veel minder energie.
    Als de body warm wordt loopt de lijm die je teveel aanbrengt uit de matjes weg, het wordt vloeibaarder. Wil je het mooi houden moet je dat tijdens drogen weer verwijderen. Aan de binnenkant bedoel ik, buitenkant wordt toch geschuurd.
    Veel succes. Peter de Rond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Peter,

      Een koprol was het niet, wat ik de berm noem was in dit geval een helling met mos en gras, en daaronder rotsen en losse stenen. Daarom de schade bovenop de kap, die me inderdaad goed beschermd heeft.
      Kijk eens aan, weer een prima tip! Ik durfde het kacheltje niet in de fiets zetten, ik was bang voor brandgevaar, maar dat kan dan blijkbaar wel.
      Er is inderdaad wat lijm uitgevloeid, maar ik wil de witte glasmatjes toch zwart spuiten aan de binnenzijde van de fiets, dan valt het minder op.
      Bedankt voor je reactie Peter, ik leer nog steeds bij!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen