maandag 23 december 2013

Dubbel glas?

Beslaan van het vizier.

Dit probleem kennen de meesten van ons die met een kap rijden, ondanks deflectors en andere maatregelen zoals anti-fog middelen komt beslaan ook bij mij nog regelmatig voor.
Stoplichten heb ik niet, maar wel een aantal beklimmingen die de snelheid flink onderuit halen, en dan gebeurd het nog dat het vizier beslaat ondanks geheel openen. De combinatie van klimmen ( stevige inspanning ) en lage snelheid zorgen voor zoveel warmte-en vocht uitwaseming in het micro-milieu in de fiets dat zowel vizier en bril beslaan.

Probleem proberen oplossen.

 Een tijdje terug kreeg Wilco een paar opmerkingen op zijn post over de Sinner-Hood, onder andere van blackarmor red en Maciej Dlugosz die gingen over het eventueel plaatsen van een motorhelm vizier-insert, een zogenaamde Pin-Lock.
Dit systeem ken ik zelf niet, maar bekijken van het filmpje waar Maciej naar verwees maakte veel duidelijk.
Wel heb ik in de tijd dat ik motor reed gebruik gemaakt van een systeemhelm van Uvex, met dubbel vizier waar ik zeer tevreden mee was.
Nou is motorrijden iets heel anders dan velomobielrijden, zeker aangaande warmteproductie van de bestuurder, dus of een dubbel vizier zou kunnen werken in de velomobiel was ik niet helemaal zeker over. Geen enkel anti-fog systeem is afdoende, dat weet iedereen die ooit in de dichte mist met een vizier voor het gezicht heeft gereden. Ben je zoals ik brildrager, dan is het helemaal ondoenlijk.
Maar goed, niet geschoten is altijd mis, dus gewoon aan de gang gaan en eerst een nieuw vizier knippen uit een plaat lexan.

 Pin-Lock eigen patent.

Dan een reststukje lexan op maat knippen om als Pin-Lock vizier te gebruiken. Een originele Pin-Lock heeft een soort rups van siliconenrubber die de afstand tussen de vizieren waarborgt, en 2 uitstulpingen waarmee het vizier tussen 2 pinnen geklemd word en zo op z'n plaats blijft zitten. De 2 pinnen moeten in het originele helmvizier gezet worden.
Dit soort moeilijke toestanden ga ik me niet mee bezig houden, ik pak gewoon doorzichtig dubbelzijdige monteringstape, knijp die dubbel en krijg zo een 2 mm dikke en 1 cm brede "rups" die ik op  het extra ruitje plak.
De tape houd goed, ook bij buigen van het vizier, en de tussenruimte lijkt ook groot genoeg.

 Daarna plak ik het ruitje op het nieuwe vizier en m'n "dubbel glas" is klaar! Op de kap plaatsen en alles lijkt te passen en te werken zoals het hoort, er blijft ruimte tussen de vizieren en ondanks dat het vizier voelbaar zwaarder is, valt het goed te bedienen.

 Rest natuurlijk nog de test in de praktijk...........

De proef op de som.......

Het zicht door het dubbel glas valt mee, iets minder duidelijk dan door enkel, dat was te verwachten. De regendruppels maken het er ook niet beter op.
Dan volgt een eerste stuk vals plat, het vizier laat ik gewoon dicht, om te testen wat het word bij lage snelheid.

Het is al vlug duidelijk, dit werkt dus helemaal niet!! Het vizier beslaat net zo veel als een enkel vizier!
Jammer van de gedane moeite, het zag er goed uit. Weet ik dat ook weer. Gewoon weer verwijderen die extra ruit, dat nieuwe vizier komt toch wel van pas.

Gezekerde zekeringen?

 Laatst las ik ook enkele berichten over kapotte zekeringen, en over zekeringhouders. Die zekeringhouders zijn zeker een goed idee, nadat ik mijn stekkers veranderd had en de kabels wat verlengd, kreeg ik te maken met zekeringen die tegen de body aantikten en/of tegen m'n benen aankwamen. Beide toestanden vind ik irritant, dus daar heb ik al in februari iets aan gedaan. Nooit melding van gemaakt, niet aan gedacht, maar misschien heeft er iemand wat aan, dus bij deze.
De zekeringen heb ik omwikkeld met isolatietape, om ze zo wat vochtbestendiger proberen te maken. Daarna een stukje lusjes klittenband er omheen geplakt, en een stukje haakjesband op de body, net boven de flens. Zo zitten de zekeringen uit de weg, en min of meer vast. Werkt prima tot nu toe.
 Tot zover dit bericht, tot de volgende keer!

Groeten, Adri.

18 opmerkingen:

  1. Adri,
    Met het vizier is en blijft het klooien wat je ook probeert het blijft beslaan bij de ene wat meer als de andere .:-(
    Met de zekering houder heb ik ook problemen gehad volgende op gevonden(http://www.conrad.nl/ce/nl/product/857208/Houder-voor-vlakke-zekering-Standaard-vlakke-zekeringen-Kabeldoorsnede4-mm/?ref=no_search_results&rt=no_search_results&rb=1) meerdere hebben dit al in hun fiets
    Gr George

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo George,

      Het ziet er naar uit dat je gelijk hebt, er valt verder niet veel meer te verzinnen lijkt het. Ideaal is het niet, maar er valt mee te leven, een kap geeft toch te veel comfort om hem om deze reden niet te gebruiken. Met mijn zekeringen kan ik goed leven op deze manier, krijg ik problemen kan ik ook iets dergelijks er tussen zetten.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Dank voor de moedige poging met het vizier, Adri.
    Die weg leidt dus óók tot niets.
    Dat hoeven we dus ook niet meer te proberen.
    Een Google-bril met een camera misschien ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, het was het proberen waard Bram, bij m'n motorhelm werkte het in normale omstandigheden prima, enkel niet in de mist.
      Misschien komt er ooit nog een slimmerik die wel iets deugdelijks bedenkt?

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Hoi Adri, leuk dat je het geprobeerd hebt! Ik zag er meteen al niet veel in, heb er veel negatieve reacties over gelezen, maar niet geprobeerd is altijd mis. Ik zit er nog aan te denken om wat meer deflectie te proberen. Zal ook wel niet werken. Verder gebruik ik nu RainX. Lijkt wel wat te helpen, maar kan ook door het wat warmere weer komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco,

      Ik liep er al een tijdje aan te denken dit eens te proberen, het is helaas op niks uitgedraaid, maar het was een poging waard. Misschien nu maar eens proberen een klein schermpje voor het vizier te zetten om zo koude trek en waterspatten te voorkomen. Het blijf me nog bezighouden...........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Tja, gewoon proberen is vaak wel het beste... jammer dat het geen resultaat had. Ben zelf ook brildrager, en zweet nogal als ik me echt inspan. Dus vaak even de bril omhoog zodra ik stilsta. Maar voor de rest ben ik best tevreden over de combinatie van laag ruitje vóór me (waar ik net overheen kijk) en het Flevobike-dakje-met-ruit waar ik net onderdoor kijk. De combinatie houdt me goed uit de wind, zo goed zelfs dat als ik 's zomers een wolk muggen tegemoet rij het hele zootje met een boog over me heen vliegt zonder dat ik er één in m'n gezicht krijg. Grappig gezicht altijd. Weinig last van regen en geen last van condens. Ook 's winters goed te doen met een mutsje onder m'n helm en een buff om m'n nek. Geen Noorse ervaring natuurlijk, en ik kan het ook niet vergelijken met de Quest en Strada kappen. Maar de oplossing lijkt me toch vooral een kwestie van goede (rij)wind geleiding in combinatie met een vrij zichtveld, dus zonder ergens doorheen te moeten kijken.
    Succes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kees,

      Zoiets als het Flevo systeem kan misschien ook een oplossing zijn voor ons kaprijders. Het valt te proberen om een klein schermpje waar overheen te kijken is, voor het vizier te plaatsen. Zo blijven we bezig, de verveling slaat voorlopig nog niet toe!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Jammer dat de pin-lock constructie niet gewerkt heeft. Het vreemde is dat ik bij mijn ww-ritten met de Sinnerkap constateer dat bij kruissnelheid (42, 43 km/uur) het vizier het beste 1,5 tot 2 cm open moet om goed te ontwasemen. Een grotere kier geeft onherroepelijk beslaan op. Waarom??? Geen idee maar ik vermoed dat de stroomsnelheid van de lucht groter is bij een kleinere kier dan bij een grotere kier, vermoedelijk omdat het vizier dan dichter bij de opstaande rand staat.
    Verder maak ik vóór elke rit mijn vizier schoon met een pluisvrije poetsdoek en twee "pufjes" Valvoline Proshine Wax. Elke rit herhalen, een keer vergeten betekend onherroepelijk beslaan. Vermoedelijk maakt de uitgeademde adem het vizier toch iets vettig aan de binnenkant. Laat het maar weer gauw zomer worden, dan kan het vizier nagenoeg dicht en blijft'ie nog steeds vrij van vocht, heerlijk!

    Succes en "keep those wheels rollin" ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach het was een leuke poging, die zonder al te veel moeite getest kon worden. Zelf merk ik ook beslaan op bepaalde plaatsen op m'n ww-route op. heel gek, bij passeren van die plekken slaat alles dicht, heeft weinig met de snelheid te maken, want 25 meter verder is alles weer weg. Waarschijnlijk een paar plaatsen met hogere luchtvochtigheid. Schoonmaken van het vizier werkt inderdaad heel goed, ik doe het veel te weinig. Van mij mag de zomer ook gelijk komen, vind ik veel prettiger dan deze omstandigheden!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    3. Mosterd na de maaltijd... Hier nog even een reactie met DE oplossing... Ik gebruik deze oplossing sinds kort ook op momenten dat de temperatuur laag is en de luchtvochtigheid hoog... Een aangepaste snorkel!

      http://www.youtube.com/watch?v=KDPNYRGfL10

      Succes maar weer!

      Verwijderen
    4. Bedankt voor de tip en de link! Als dit dus echt werkt is het wel de oplossing! Ook voor mij, want lage temperaturen en hoge luchtvochtigheid hebben we hier ook regelmatig, vandaag ook weer zo'n dag.....
      Misschien helpt het ook nog om beslaan van m'n bril wat uit te stellen, dat is net zo irritant als beslaan van het vizier, en soms beslaan zowel vizier als bril, dan is het dubbel "leuk"!

      Groeten, Adri. ( en je weet Robert-Jan, een goede tip kan nooit te laat komen!)

      Verwijderen
  6. I wonder if an electric snowmobile visor would work. You might need a second battery. http://www.royaldistributing.com/Catalogues/Main/2014-Fall-Winter/#54 That link should take you to a page with one on it.The other thing might be to ride with a snorkel in your mouth to blow your breath out to the side,My problem is not fogging right now, but the rough roads.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Kevin,

      It's maybe worth a try! Riding with a snorkel isn't an option, it's not only the breath that fogs the vizor, it's also the moisty heath coming up from the body. There still is something new to try, let's try that first before ordering an electric vizor.
      Right now we have heavy rains, the snow is all gone, and tempratures are up to +6.

      Greetings, Adri.

      Verwijderen
  7. Tja, een eeuwig weerkerend probleem. Zoals Kees ook zegt: met het Flevobike dakje heb je dat niet, maar aerodynamisch en naar warmte zal het ook niet hetzelfde zijn. Zelfs met de Alleweder, die onderaan en bovenaan een grote opening heeft, is de hele binnenkant nat als ik op het werk aankom. Geen wonder dat een vizier in die omstandigheden aandampt! De hoeveelheid vocht die geproduceerd wordt zal vele malen hoger zijn dan wat een helmvizier op de motor te verwerken krijgt.
    Een dubbele ruit zorgt enkel voor een isolatielaagje, zodat je minder condensatie hebt, maar hier is het probleem eerder dat de vochtigheidsgraad binnen zo hoog is. Vochtige lucht afvoeren lijkt me dan van meer belang dan een dubbel vizier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt helemaal Jan, daarom had ik ook mijn twijfels voor ik begon. Toch wou ik het proberen, veel moeite was het niet. Ook mijn fiets is dikwijls erg nat aan de binnenkant, ik heb zelfs om het zweet af te voeren 3 gaten van 10 mm onderin de stoelzitting geboord om niet in een "zitbadje" te zitten. Toch rijd ik met zo minimaal mogelijke kleding.
      Bij iets openen van het vizier heb ik dan ook geen last van beslaan, behalve bij stilstaan, dan stopt de luchtstroom door de fiets en slaat alles gelijk dicht. Bij open rijden zonder kap of schuimdeksel is de fiets ook veel droger van binnen, dat is evident.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen