vrijdag 29 november 2013

Hit the road BOB!

Terug de weg op!

Na afwerken en klaarzetten van de Strada op dinsdag was het te laat voor een testritje, en ik had nog een nachtdienst te gaan, dus door het korte slapen was ik ook al niet in topvorm.
Op woensdag na thuiskomst redelijk geslapen, maar buiten was het bar slecht weer, slagregens en stormachtige windstoten. Ik had wel zin om een stukje te fietsen, maar dat zou er vandaag niet van komen, helaas, het weer is de baas, onnodig risico lopen hoeft ook weer niet.

Op donderdag werd beter weer gemeld, droog en afnemende wind na de middag. 's Morgens me nog even bezig gehouden met het opplakken van de stormstrip en de remkabels  wat gespannen.
Op het middaguur begon de wind inderdaad wat te liggen, en ik maakte de fiets gereed voor vertrek.
Toen kreeg ik telefoon, de nieuwe diepvriezer zou geleverd worden, of ik thuis was?
Ja, dan daar maar even op wachten, de oude leeghalen en buiten zetten, de leverancier helpen de nieuwe op de goede plaats te zetten en alles weer inladen.

Toch nog weg.......

Kon ik toch nog vertrekken, het was ondertussen 10 over 3 geworden. Dan maar een kort ritje, als ik maar even het "gevoel" weer heb.
Tijdens remmen trekt de fiets iets naar links, straks even goed stellen als ik thuis kom.
Even wennen aan het rijden met de spijkerbanden, geluid en gevoel zijn heel anders dan met normale banden.
Als net buiten het dorp de eerste helling begint, beginnen mijn beenspieren gelijk te protesteren. PIJN!!!
Wat zullen we nou krijgen?? De hele 9 dagen hebben ze rust gehad, en dan gaan we nou een beetje moeilijk gaan liggen doen? Kop houden jullie!! Aan het werk!! Ik wil fietsen!!
Ik trek me niets aan van de pijnscheuten, en draai op een lekker licht verzet gewoon naar boven. Als ik bovenkom zijn de beentjes warm en weten weer waar hun plaats is..........dat zal moeten ook, vanaf vrijdag liggen er 5 dagen woon-werk in het verschiet.  Verder gaat het lekker, het doet me goed weer op de weg te zijn.
Om niet te forceren keer ik om bij Hovland, na 22 km. Een ritje van 44 km is niet ver, maar het ging maar even om het gevoel, en dat is weer goed.
Bij Sekse stop ik even en druk de "toplichten" in de mast aan, het begint al aardig te schemeren.


Na thuiskomst gelijk even sleuteltjes mee in de fiets en de helling af, onder een lantaarnpaal stop ik en stel de rechter remkabel wat bij. Na 2 keer stellen remt de fiets weer neutraal zo als het hoort, dan is dat ook weer in orde. Het geluid dat ik onderweg hoorde doet me de kettingrol controleren, inderdaad, er ligt een halve O-ring in de kettinggoot. Ook de ringen even vernieuwen, dan is BOB weer klaar voor het werkweekend.
Na het douchen sta ik nog even op de weegschaal, het niet fietsen tijdens de reparatieperiode heeft 1 kilo extra opgeleverd, ondanks dat ik minder at. Nou ja, als je bij een lengte van 182 cm een gewicht van 74 kg hebt zal je niet gelijk bij de zwaargewichten worden gerekend, en na het weekend zal het weer wel op normaal staan denk ik.

Tot zover, later meer!

Groeten, Adri.

19 opmerkingen:

  1. Je 1.82 m en 74 kg is niet veel, maar het mijne is nog erger: 1.92 m en 76 kg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 1.96 en 75 kg en ik val juist af als ik niet sport. Wel top dat je de fiets zo snel weer rijdt hebt. Ben onder de indruk. Mijn Quest is al meer dan jaar geschuurd, maar nog steeds niet gespoten....

      Verwijderen
    2. Afvallen als je niet sport?? Eerste keer dat ik dat hoor! Mijn vrouw word nog jaloers! Bedankt, ik hou niet van stilzitten, beginnen is afmaken ook. Je rijd toch niet rond met een geschuurde maar niet gespoten fiets? Dat kan nooit goed zijn voor je lak denk ik. De mijne is dan wel niet netjes geworden, maar verf zit er op, dan is dat tenminste waterdicht. Het is gewoon een kwestie van beginnen.........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. gelukkig dat de Noorse bob weer zijn Noorse lig-kilometers rijd!!!!

    houw hem héééél Adri

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is de bedoeling Marcel, hem héééél houden......., wel lekker om weer liggend naar het werk te kunnen!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Hi Adri,
    Goed weer en route te zijn. Altijd onprettig om een velomobiel in de schuur te hebben die niet kan rijden. Petje af dat je het zo snel weer gefikst heb.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Wim,

    Bedankt! Had graag nog een dag eerder begonnen, maar het weer werkte zwaar tegen, het is inderdaad prettig weer gewoon gebruik te kunnen maken van de fiets.
    Ook prettig dat alles weer gewoon in orde is!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is een raar iets maar ik vind alle velomobielen die weer werden opgelapt en eens te meer weer rondrijden zoals voorheen eigenlijk interessanter veel dan een fonkelnieuwe.......oudere velomobielen hebben immers veel "meegemaakt" :-))

    En net zoals je opmerkte wordt iets waaraan je uren hebt gewerkt veel meer "eigen" voor je gevoel dan een (serie) product wat je gewoon hebt gekocht. En daarmee waarschijnklijk veel dierbaarder/kostbaarder voor je gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, oudere "ervaren" fietsen hebben wel iets, ze stralen iets meer "leven" uit.
      En inderdaad voor je gevoel is het veel meer "jouw" fiets als je er persoonlijk meer ingestopt hebt, dat is toch anders dan gewoon je portemenee trekken en iets nieuws aanschaffen. Datzelfde gevoel had ik bij m'n vorige racefiets, ook daar had ik o.a. zelf een nieuw balhoofdstel in gezet, en een nieuw crankstel+trapas gemonteerd. Dan verkoop je die toch met een iets ander gevoel dan als je niets eraan gedaan hebt. De fietsen uit m'n wedstrijdperiode gingen om het jaar weg, dan was er niets aan veranderd, enkel cassete en ketting, dan dacht je daar verder ook niet bij na.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Tja, voor die ervaring is er een mooie Engelse term: "battle scars". Zegt genoeg, denk ik.

      Verwijderen
    3. Soms speelt de tijd parten, als je zoals ik dagelijks moet forenzen omdat je met de VolvoV70 anders in de file staat waar ik een bloedhekel aan heb en je verhaalschade hebt kies je snel voor nieuw ipv. een week s'avonds hobbyen

      Verwijderen
    4. Mooie uitdrukking Jan, zegt inderdaad genoeg!

      Groeten, Adri.

      Hallo Willlem,

      In jouw geval lag het inderdaad iets anders, je had verhaalschade, en je werkt overdag, ik ben door de ploegendiensten ook vaak door de week of overdag vrij, dat scheelt veel voor het hobbyen. En files hebben we niet, dat scheelt ook, maar desondanks fiets ik liever dan dat ik autoforens.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Hi Adri,
    Were you wearing your new shoes? I had some knee pain first time. I had to reset my bottom bracket as the shoes were thicker than summer shoes. The Bob still looks good.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Kevin,

      Yes, I was wearing my new shoes. I don't have suffered from pains so far. I guess my soles have the same thickness, my summershoes both have thick full carbon soles, almost similar to the North Wave's. It's obvious if you have knee pains that you have to reset your bottom bracket, that the only way to solve your knee pains.
      Yes, BOB is still looking good from a distance........

      Greetings, Adri.

      Verwijderen
  7. Hi "BoB is on the road again" mooi man.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ben blij dat m'n beestje weer gewoon op de weg is en rijd als vanouds!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  8. Mooi werk Adri, ik heb het gevolgd van A tot Z. Mooie beschrijving en voor veel mensen wellicht een handvat voor eigen herstelwerkzaamheden. De heren in Dronten doen het ongetwijfeld mooier maar soms is het voor het budget beter om het zelf te doen. Met goed gereedschap en een goede voorbereiding kun je een heel eind komen, dat heb jij bewezen.
    En "for the record", mijn 1m93 weegt 97 kilo... Een zwaargewicht dus vergeleken bij jou "magere" 74 kg. Ik wens je veel veilige en plezierige kilometers in BOB!

    Groetjes, Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Robert-Jan,

    Bedankt voor je reactie! Ik krijg het gevoel dat heel veel mensen dit meegevolgd hebben, als ik kijk naar het aantal vieuws in de statistieken. Als iemand iets kan hebben aan de omschrijving van de werkwijze is dat mooi meegenomen, echt moeilijk is het allemaal niet, als je niet al te kritisch bent en je fiets weer snel op de weg wilt hebben. Zoals ik al aangaf in een van de posten ben ik altijd uitgegaan van zelfredzaamheid, en heb dat nu noodgedwongen in praktijk moeten brengen. Goed gevoel als het dan lukt! Dat het in Dronten of Enkhuizen mooier gedaan word is zonder twijfel waar, maar dan had ik het niet gered met € 75,-- denk ik. En een reisje Nederland is wel leuk, ook om misschien wat mensen te ontmoeten, maar dat zit voorlopig niet in de planning. We weten nog niet eens of we volgend jaar wel naar Nederland gaan, we zien wel hoe het loopt.
    En dat gewicht? Tja, gezien de opmerkingen die erop kwamen is het gewoon zo dat het voor ieder persoon verschillend is, ik was zeer verbaasd over de opmerking van dirkva, 196 cm en 75 kg, en dan ook nog afvallen als hij niet sport!
    Dat geeft wel aan hoe verschillend het kan zijn van persoon tot persoon.
    Ik ga zeker weer met veel plezier verder fietsen met BOB, en probeer dat uiteraard zo veilig mogelijk te doen!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen