maandag 25 november 2013

Schuren, schuren en meer schuren.

Gladmaken....

Na het plamuren begint het grote gladmaken, schuren, heel veel en lang schuren.
Heel wat uurtjes op de zaterdag was ik aan het schuren, alles met de hand, want ik heb niet zo'n mooi machientje om autolak e.d. te schuren/poetsen. Maakt niet uit, zo kom ik er ook wel, het duurt misschien net iets langer.

Grof, en dan naar het fijne toe werken.

Grof schuren is het eerste, dat gaat met korrel 60 papier. Als het naar mijn zin is moet ik eerst nog een paar plekjes bijplamuren, daar zit nog een verdieping in de huid. Na drogen weer schuren met grof, dan vind ik het goed genoeg, en ga over op steeds fijnere korrel, tot het echt glad is.
Achtereenvolgens schuur ik met:

Korrel 60; 100; 150; 240; 320; en tot slot met korrel 600.










Afplakken.

Na het schuren moet er afgeplakt worden alvorens met spuiten te beginnen. Het kapdeel besluit ik voorlopig maar in zwart te spuiten, dan zie je de carbon tekening niet meer, maar daar valt mee te leven. Ik kan volgend jaar nog beslissen om in de zomer misschien heel de kap in kleur te zetten, ik zie wel.
BOB zelf zal in zijn eigen rood worden gespoten, afgelopen zomer waren we even in Nederland, en toen zijn er 2 spuitbussen RAL 3020 meegekomen naar Noorwegen.
Hopelijk valt er dan geen of nauwelijks kleurverschil te zien. Ik probeer het gewoon zo netjes mogelijk, als de gaten gemaakt zijn en er weer verf opzit rijd de fiets weer als vanouds. Voor schoonheidswedstrijden zal BOB niet worden ingezet, dus het uiterlijk lig ik niet van wakker, als er geen vocht doorheen kan is het goed.

Neopreen van de kap afgeplakt.
 



Spuiten.

Op de bus staat vermeld meerdere lagen spuiten, en om te zien wat de verf doet spuit ik een proefstukje, op de bodem van de fiets. Tja, dat worden inderdaad veel lagen, de verf loopt heel snel uit in "zakkers", voorzichtig spuiten dus!

Eerste keer gespoten.
 




Ook alle bovenstaande foto's zijn na de eerste spuitbeurt.

Tussendoortjes......

Om me tussendoor ook nog wat bezig te houden maak ik BOB ook gelijk maar winterklaar, voorlopig geven ze wat kwakkelweer af voor de komende tijd, maar het kan snel omslaan, en dan wil ik voorbereid zijn.
De zomerbanden gaan eraf, en worden, net als bij medebloggers Kevin en Stuart, omgewisseld met spijkerbanden. In mijn geval rondom de Schwalbe Marathon Winter, 42-406 om de voorwielen, en om de achtervelg 50-559.
Voor de eerste keer gebruik ik ook Stan's Sealant in de binnenbanden, gewoon voor de zekerheid.


Winterbanden.

Ook monteer ik de voetenstrip, net als vorig jaar met  dubbelzijdig tape. Ging goed, de strip heeft er vorig jaar onder gehangen van november tot eind maart, dus ik volg dezelfde methode als vorig jaar.
Vorig jaar probeerde ik eerst volgens de "Schermer" methode, met PVC tape en daarop met secondelijm de strip plakken, maar dat werd een smeerboel en wilde niet plakken.
Nu leg ik de strip op de vlakke vloer, plak de dubbelzijdige tape erop, en plak dan in een keer de voetenstrip op BOB.
Vreemd spul, een soort doorzichtig schuimplastic laagje van 1mm dik, en 2 cm breed, maar plakken doet het goed, en verwijderen was ook een fluitje van een cent!

Voetenstrip.

Tot zover de voortgang, later meer!

Groeten, Adri.





12 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit Adri. Mooi fotoverslag ook.

    Ik verbaas mij over één ding: Waarom heb je dat zogenaamde hoofdsteuntje, dat aan de voorkant van de bult zit en waar je nooit met je hoofd tegenaan zit, niet verwijderd? Lijkt mij een stuk gemakkelijker om te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Wim!
      Goede vraag, ik was niet zeker of ik het er netjes af zou krijgen, dus besloot om het zo te doen. Het was inderdaad gemakkelijker geweest om te werken, maar nu laat ik het maar zo.
      Ik zit daar trouwens toch regelmatig met m'n hoofd tegenaan, en heb ook een neksteun die ik erg op prijs stel.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Hoi Adri,
    Ik heb bewondering voor je "kunst en vliegwerk" qua voortgang "vlieg" je er over en qua "kunst" is het straks weer een echt kunstwerk waar menige amateur gek op zou zijn. Succes met de voortgang, ziet er goed uit.
    gr.Pé

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Pé,

      Even afwachten nog, het spuiten valt me niet echt mee......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Tja, dat spuiten is een hele kunst! Je doet het toch maar.

      Verwijderen
    3. Ja Jan, nou even zien wat het gaat worden, voorlopig valt het wat tegen. Waterdicht zal het wel worden, dus fietsen kan ik weer snel!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Dag Adri, Ziet er goed uit, Ik weet niet of je al meer met spijkerbanden voor heb gereden ? Maar bij scherpe bochten moet je goed uitkijken, dat de "spijkers" niet de zijkant van je strada "uitfrezen" Zelf neem ik alleen "achter" een winterband. Bevalt me goed. Maar ik rijd ook niet in Noorwegen :) Groet cees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Cees,

      Ik heb ook vorige winter met spijkers gereden, vanaf eind oktober tot half maart, en inderdaad moet je niet te scherpe bochten maken, maar met gewone brede banden raak je dan ook de binnenkant en dan krijg je strepen. Ik hou er rekening mee!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Beste Adri, ziet er goed uit, ben onder de indruk. Mocht op zoek zijn naar meer Ral 3020, ik weet ook een adresje en stuur het je met alle liefde op. Wilco.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Wilco! Mooi aanbod, ik ga dit zeker onthouden. Had vandaag toevallig e-mail contact met een Noorse firma die kunnen RAL 3020 invoeren, maar die hadden geen verkooppunten in de buurt. Ik kan nog even verder zoeken, anders hoor je het!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. wauw heb jij meer dan 24 uur in een dag zitten?

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Peter,

      Niet dat ik weet, ik probeer de uren dat ik wakker ben wel een beetje efficiënt te gebruiken, zeker als ik een "project" onder handen heb.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen